Huddinge
  • / Aktuellt
  • / Centerpartiet besöker Sjödalsgymnasiet

Centerpartiet besöker Sjödalsgymnasiet

Centerpartiet i Huddinge fortsätter besöka skolrestauranger i kommunen. Denna dag hade turen kommit till Sjödalsgymnasiet där vi träffade Catharina Björkander som är skolrestaurangschef. Sjödalsgymnasiet har ungefär tusen elever som äter varje dag. Därtill kommer ungefär femtio-sextio utifrån per dag som äter sin lunch på skolan.

Köket är från början byggt som ett uppvärmningskök, men idag lagar man den allra mesta maten från grunden på plats. Man önskar ytterligare utrustning, exempelvis ett stekbord för att köket skulle vara komplett.

Varje dag serveras i regel tre rätter: en huvudrätt, ett vegetariskt alternativ och en soppa. utöver det serveras egengjord sallad och hårt bröd. Man bakar inte brödet själva.

Sjödalsgymnasiets skolrestaurang var för några år sedan i final i Arlas guldko. Man fick den platsen tack vare en mycket bra helhetsbedömning av skolrestaurangen. Man har alltså inte haft toppbetyg på någon enstaka parameter utan hållit en hög och jämn nivå i alla delar.

Andelen ekologisk mat ligger på 42 % för närvarande. Catharina lägger störst vikt vid kvaliteten på maten. Då kan det ibland hända att ekologiska varor inte håller måttet, framför allt är ekologisk potatis svår då den inte alltid är bra.

Med sitt läge vid Huddinge centrum konkurrerar skolrestaurangen med snabbmatskedjorna, affärerna och lunchrestaurangerna om eleverna. Catharina menar att elever idag har gott om pengar och väljer bort skolmaten när den inte passar. Ungefär 70-75 % av eleverna äter varje dag i skolan. För att vara ett attraktivt alternativ arbetar man med att ha vällagad mat och vara en attraktiv lunchmiljö med ett trevligt bemötande.

Catharina var initiativtagare till att några skolrestauranger i kommunen var med på Huddingedagarna och serverade smakprov av skolmat till invånarna. Det finns mycket fördomar och förutfattade meningar om skolmaten och genom att vara ute och möta folk så vill hon hjälpa till med att ändra den bilden till något mer positivt.

För dagen serverades soppa, tre sorter: gulasch (övre bilden, hitre), svampsoppa (nedre bilden) och mustig linssoppa (övre bilden, bortre). Till det serverades mjukt bröd med dill- eller svartpepparkryddad färskost. En välsorterad salladsbuffé fanns också. En samlad bedömning gav att allt naturligtvis smakade mycket bra.

Ursprungligen publicerad 26 SEPTEMBER 2016