Huddinge
  • / Aktuellt
  • / Christian Ottosson deltog i polisdebatt

Christian Ottosson deltog i polisdebatt

Under måndagkvällen genomförde stiftelsen Tryggare Sverige en debattkväll på temat ”Kris inom polisen”. Centerpartiets kommunalråd Christian Ottosson var ett av de tre inbjudna kommunalråden, tillsammans med Henrik Thunes, Sollentuna, och Ann-Christin Martens, Upplands-Väsby.

- Det var en bra debatt som tydliggjorde att problemen inom polisen inte handlar om hur många poliser vi har, utan problemen är strukturella. Exempelvis ser vi nu att lokalpolischeferna runt om i Stockholms län är missnöjda och efterlyser polisreformens utlovade lokala fokus, säger Christian Ottosson, Centerpartiets kommunalråd i Huddinge.

Tryggare Sverige presenterar nu också ett tiopunktsprogram för att komma tillrätta med problemen inom polisen och öka tryggheten i landets kommuner. Läs mer om detta här. Bland förslaget finns att lagstadga ett kommunalt ansvar för brottsförebyggande arbete, ett förslag som också Centerpartiet står bakom. Ett nytt förslag är att tillsätta en polisberedning med politiska representanter på nationell nivå, på liknande sätt som för försvarsberedningen.

- Förslagen går på djupet och handlar om strukturella problem, och det är det viktigaste. Jag välkomnar dessutom de flesta förslagen som sådana, men det kanske viktigaste är att vi nu får till en diskussion som går bortom diskussionen om 1000 eller 2000 fler poliser, säger Christian Ottosson.

Läs mer om Centerpartiets idéer för trygghet i Huddinge kommun.

Ursprungligen publicerad 27 SEPTEMBER 2016