Huddinge
  • / Aktuellt
  • / Drevviksstrand sätts på kartan

Drevviksstrand sätts på kartan

Natur- och byggnadsnämnden beslöt under måndagens sammanträde att delar av Östra skogås ska få områdesnamnet Drevviksstrand. Ordförande i nämnden är Centerpartiets Christian Ottosson.

- Det är en riktig långkörare som nu får ett slut, vilket känns bra. Eftersom det både är ett historiskt relevant namn och som har stöd hos många invånare så är det bra att det införs. Eller snarare återinförs, eftersom Drevviksstrand användes under större delen av 1900-talet, säger Christian Ottosson.

Södra sidan har intervjuat Christian Ottosson (C), nämndens ordförande och skriver om beslutet.

Foto: Christian Ottosson.

Södra sidan och Mitt i Huddinge har tidigare skrivit om ärendet.

Nämnden har under året prövat frågan att inrätta namnet Drevviksstrand som ett nytt områdesnamn. Det började med ett medborgarförslag, därefter har Cen­terpartiet och den politiska koalitionen i Huddinge diskuterat frågan, efter ett uppdrag från kommunfullmäktige i mars 2016. Den 3 oktober besluta­de så nämnden att namnet Drevviksstrand ska återinföras, vilket nu är ett förslag till kommunfullmäktige.

- Jag är medveten om att det finns invånare som inte tycker att detta är rätt beslut, och det respekterar jag. Men att återtå historiska lokala namn tycker jag snarast är något som ska uppmuntras, särskilt när de har folklig förankring. Det finns dock ett motargument som jag tycker är lite märkligt och det handlar om att Skogås skulle bli mer tudelat eller segregerat till följd av detta namn; sådant beror på helt andra saker än enskilda namn och det här namnet är inte mer exkluderande än östra Skogås eller Mörtvik. Tiden får sedan utvisa hur populärt detta namnet kommer att vara. Det här med namn är dynamiskt och förändras, avslutar Christian.

Läs mer om tidiga artiklar om ämnet.

Läs mer om vad Centerpartiet har för förslag för Skogås, Trångsund och Länna.

(Bild: Lantmäteriet i Huddinge)

Ursprungligen publicerad 4 OKTOBER 2016