Huddinge
  • / Aktuellt
  • / Centerpartiet besöker Visättraskolan

Centerpartiet besöker Visättraskolan

Centerpartiet besökte Visättraskolan för att prata skolmat. Visättra är en av de få kommunala skolor i Huddinge kommun som fortfarande saknar eget tillagningskök, något man från skolans ledning gärna vill ha. Vi träffade skolans rektor Semira Vikström, skolans intendent Tor Svensson som är ansvarig för lokaler, läraren Henrik Bartoldsson och Dounya Hayyoun som är biträdande rektor.

Klockan 10 varje dag levereras maten till Visättraskolan. Den tillagas i Vistaskolan några kilomter bort. Maten börjar serveras vid 10.30 fram till sista serveringen som är runt klockan 13. Maten förvaras under tiden i värmehållande skåp. den mat som serveras vid slutet av lunchen har således legat flera timmar sedan den tillagades. Många rätter hinner sjunka eller kladda ihop eller blir mer soggiga. Resultatet blir att maten uppfattas som mindre aptitlig. Med ett eget tillagningskök skulle maten kunna serveras nylagad till alla elever. Det finns ett starkt önskemål från skolans ledning att också Visättraskolan ska få ett eget tillagningskök. Centerpartiet vill att alla skolor i kommunen ska ha den standarden.

Christian Ottosson (C) tillsammans med Tor Svensson, intendent på Visättraskolan utanför ingången till skolans matsal.

Dagens lunch var kycklingschnitzel med kokt potatis. Till det serverades en het sås med smak av äpple. Salladen blandas till på plats i Visättraskolan. Trots att maten stått i värmeskåp sedan några timmar smakade den mycket gott. Vad hade man inte kunnat gjort om den fått serveras nylagad från eget kök?

Läs mer om vad Centerpartiet i Huddinge vill göra för att förbättra skolmaten i Huddinge.

Ursprungligen publicerad 6 OKTOBER 2016