Huddinge
  • / Aktuellt
  • / Christian Ottosson hos Botkyrkapolisen

Christian Ottosson hos Botkyrkapolisen

Under torsdagen deltog Centerpartiets kommunalråd Christian Ottosson i Botkyrkapolisens arbete och fick samtala med dem om den omorganisation som pågår.

Hallå där, Christian! Varför följer du med polisen idag?

Det är många som pratar om polisen idag, men jag är en av dem som har möjlighet att prata en hel direkt med dem. Som ledamot i Regionpolisrådet gör jag studiebesök hos polisen och Botkyrka är intressant eftersom de har särskilt utsatta områden och däårför också är först ut att få extra förstärkningar.

Polisernas arbetsbelastning och arbetsmiljö har varit diskuterad den senaste tiden. Vilken bild fick du av deras möjlighet att göra sitt jobb?

Jag träffade framför allt Patrik Sverin som är kommissarie vid Botkyrkapolisen och som jobbar nära lokalpolischefen. De verkar ha gjort sin hemläxa i samband med omorganisationen i den meningen att de har verkligen funderat över hur de ska både klara av att ha en lokal närvaro i varje kommundel och att ha operativ förmåga generellt. Sen hjälper det förstås till att kommunen har så kallade särskilt utsatta områden som nu gör att just Botkyrkapolisen, men det finns ju en anledning till det också förstås.

Sedan samtalade vi ganska mycket om de narkotikaproblem som finns i Botkyrka, och även i andra kommuner, och kopplingen till kriminella gäng. Här tycker jag det också är viktigt att man kan dela med sig av underrättelseinformation både inom polisen och till kommunen så att alla har en tillräckligt bra bild av läget.

Vad är regionpolisrådets och din roll i att förbättra möjligheterna till ett tryggare samhälle?

Regionpolisrådet är den insynsyta och diskussionsforum som vi förtroendevalda idag har på regional nivå. Där efterfrågar vi information och lyfter frågor utifrån sådant som händer ute i våra kommuner. Mitt eget fokus är mycket att polisreformens ambitioner för lokalpolisen måste bli verklighet så fort som möjligt. Det finns alldeles för många brister runt om i länet som det är nu.

Läs även om Christians besök på Södermalm

Ursprungligen publicerad 7 OKTOBER 2016