Huddinge
  • / Aktuellt
  • / Huddinge behöver en gastronomisk chef

Huddinge behöver en gastronomisk chef

Engagerade skolkockar som lagar god, nyttig och varierad mat på närproducerade råvaror – det är Centerpartiet i Huddinges vision för våra barns skolmåltider. Måltiderna i skolan har stor betydelse för våra barns hälsa, trivsel och energi för skolarbetet. Sett ur ett längre perspektiv kan bra skolmåltider bidra till hälsosamma och miljövänliga matvanor och ett positivt förhållningssätt till mat.

Många av Huddinges skolor har riktigt bra skolmat, lagad på plats på skolan. Huddinge har också flera prisbelönta kockar som brinner för att ge våra barn en matupplevelse varje dag. Nu i september har vi besökt flera av dem och blivit både inspirerade och imponerade. Men det här bygger på det lokala engagemanget och förutsättningarna på varje enskild skola. Vi vill att Huddinge kommun ska ha en professionell skolmatsorganisation som arbetar för att kommunens samtliga skolor ska hålla denna höga nivå. Bra mat i skolan ska inte vara avhängigt en engagerad rektor eller skolkock.

I vår grannkommun Tyresö har man anställt en gastronomisk chef för måltiderna i kommunens verksamheter och de har nu målet att bli Sveriges bästa skolmatskommun. Vi tycker att vi ska ge dem en match om den titeln!

För att kunna göra detta vill vi i Centerpartiet att även Huddinge anställer en gastronomisk chef som tar över ansvaret för skolans måltider från rektorerna. En chef som blir en inspirerande ledare för samtliga skolkockar och ger dem rätt förutsättningar att ge våra barn en verklig matupplevelse varje dag. Vi vill att alla skolor ska ha egna tillagningskök och att alla skolor ska ha utbildade kockar. Kockar som lagar mat från grunden och överger halv- och helfabrikat. För att kunna göra detta krävs kunskap och planering, men inte mer pengar. Därför behöver våra medarbetare i köken kontinuerlig fortbildning och inspiration.

Lisa Alexandersson, ordförande och Emelie Limin, ledamot

Centerpartiet i Huddinge