Huddinge
  • / Aktuellt
  • / Ny bredbandsstrategi tar ansvar för fler

Ny bredbandsstrategi tar ansvar för fler

Under måndagen beslutade kommunfullmäktige om en ny bredbandsstrategi med ökad målsättning och där kommunen tar ett ökat ansvar för hushållen. Det är ett resultat av Centerpartiets arbete med frågan.

- Jag är nöjd med att kommunen nu ska väga in att de nya fibernäten ska vara långsiktiga och att anslutningsmöjligheterna ska maximeras. Därmed blir det svårare att lämna en viss del av en gata utanför ett visst bredbandsprojekt, säger Christian Ottosson, kommunalråd för Centerpartiet och som har lyft denna frågan tidigare.

Den nya bredbandsstrategin innebär att 95 procent av hushållen, företagen och offentlig sektor ska ha bredbandsuppkoppling motsvarande 100 Mbit/S senast 2020. I nuläget är det 82 procent av hushållen och 70 procent av företagen som har detta.

- Det är också bra att vi nu skriver fast i den nya strategin att det i Huddinge är markförlagda fiberkabel som gäller i först hand, och inte lufthängda kablar. Detta är helt nytt och jag tycker det är viktigt för att skapa attraktiva stadsmiljöer, säger Christian Ottosson.

Läs mer om våra förslag för utveckling i hela kommunen.