Huddinge
  • / Aktuellt
  • / Huddinge - en av årets två bästa friluftskommuner

Huddinge - en av årets två bästa friluftskommuner

Huddinge och Örebro är bäst av alla kommuner i Sverige på friluftsliv. Det stod klart idag när Naturvårdsverket, Svenskt friluftsliv och Sveriges kultur- och fritidschefers förening delade ut sin årliga utmärkelse Sveriges friluftskommun.

I hård konkurrens med åtta andra kommuner tog Huddinge, tillsammans med Örebro, hem första priset – 30 000 kronor vardera att använda i friluftslivsarbetet.

Huddinge får priset att man gör naturen tillgänglig för unga, gamla och personer med funktionsnedsättningar, bland annat genom åldersanpassad naturguidning för barn och ungdomar. 2016 har också några kilometer vandringsled tillgängliggjorts för barnvagnar och rörelsehindrade personer. I Huddinges planering finns dessutom alltid med att det ska finnas grönområden nära bostäder och skolor.

– Jätteroligt att vi når ett så bra resultat. Huddinge har under flera år arbetat hårt med att förbättra tillgängligheten till naturen. Vi har avsatt stora naturområden som naturreservat och gjort många satsningar för just barn och unga, inte minst med guidningar. Priset är ett kvitto på att arbetet har prioriterats, säger Anna Avilov, naturvårdschef, Huddinge kommun.

Till grund för priset ligger en årlig enkät, som i år besvarades av 237 av Sveriges 290 kommuner. Frågorna rör planering för friluftsliv, information och samarbete samt aktiviteter. I årets enkät gavs kommunerna särskilt utrymme att berätta om hur de underlättar för barn och unga att vara ute i naturen.

– Det här visar att vi satsar på rätt saker. Huddinge är med våra 13 naturreservat och milslånga vandringsleder naturkommunen som är granne med storstan. Det är många års arbete med både naturskydd och föreningsliv som ger resultat, säger Christian Ottosson (C), ordförande i Natur- och byggnadsnämnden.

Priset delades ut idag på Tankesmedjan för friluftsliv i Sundsvall.