Huddinge
  • / Aktuellt
  • / Centerpartiet starkt framåt i kyrkovalet

Centerpartiet starkt framåt i kyrkovalet

När vallokalerna stängde på söndagskvällen hade Centerpartiet fördubblat sitt valresultat från kyrkovalet 2013. Partiet får 4 mandat då vi går från 5,66 % till 11.49 %, dessutom med ett ökat valdeltagande, detta innebär 2 nya mandat i kyrkofullmäktige. Om inte kryss-rösterna vill annat så kommer även Margareta Hedström ta plats i Svenska kyrkans högsta beslutande organ, kyrkomötet under kommande mandatperiod.

- Jag är mycket glad för vår fina ökning här i Huddinge och i hela landet. Vi blir dubbelt så stora i kyrkofullmäktige. Det stärker oss i vårt arbete för att göra Huddinge pastorat mer öppet och nära alla människor här. Jag är glad för det i jämförelse med tidigare år höga valdeltagandet. Jag vill tacka alla som röstat på Centerpartiet och på alla de andra nomineringsgrupper som arbetar för öppenhet och allas lika värde och mot intolerans och främlingsfientlighet, säger Margareta Hedström (C), gruppledare för Centerpartiet i Huddinge pastorat.

I valet till stiftsfullmäktige tredubblades nästa Centerpartiets valresultat och i valet kyrkomötet gick Centerpartiet några procentenheter framåt och landade på 13,94 % nationellt. I Stockholms stift var ökningen en dryg dubblering.

Valresultat hittar du här