Huddinge
  • / Aktuellt
  • / Partistämma 2017: Lisa Alexandersson tog strid mot Systembolagets monopol

Partistämma 2017: Lisa Alexandersson tog strid mot Systembolagets monopol

Från torsdagen till söndagen som var samlades ombud och medlemmar till Centerpartiets partistämma för att debattera och besluta om den politik partiet går till val på nästa år. Platsen var kongresscentret Malmö Live i närheten av Västra hamnen i Malmö. Från Centerpartiet i Huddinge deltog Lisa Alexandersson, Henrik Juhlin, Christian Ottosson och Tomas Selin i debatterna.

En uppmärksammad fråga som debatterades var den om avskaffande av Systembolagets monopol på detaljförsäljning av alkohol. Centerpartiet har i flera års tid varit drivande för att tillåta gårdsförsäljning i Sverige, i syfte att underlätta för lokala producenter att kunna sälja sina produkter och därmed bidra till en mer levande landsbygd. Nu vill partiet att det ska bli enklare för lanthandlare att bli ombud för Systembolaget och att de dessutom ska få hålla lager av vin, sprit och öl, enligt samma princip som lanthandlare kunnat bli apoteksombud.

Stämman röstade även om att avskaffa Systembolagets monopol och ersätta det med ett licenssystem för försäljning av alkohol, vilket skulle öppna upp för bättre tillgänglighet men under kontrollerade former. Lisa Alexandersson, ordförande för Centerpartiet i Huddinge, talade sig varm för detta:

- Jag har själv varit vinimportör och sett baksidorna av monopolet. Systembolagets affärsstrategi slår
ut småföretagare inom öl och vin genom krav på stora volymer och välsmorda kontakter med Systembolagets inköpare. Konsekvensen för oss konsumenter är bland annat att vi inte får tillgång till hållbart producerade kvalitetsviner, fria från bekämpningsmedel och andra tillsatser, i den utsträckning som jag och många med mig skulle vilja.

Med röstsiffrorna 259 mot 215 vann dock partistyrelsens linje att säga nej till förslagen om att avskaffa monopolet. Det är ändå ett fall framåt då andel av stämmoombuden som är positiva till förslaget ökar från tidigare stämmor.

- Motståndet mot Systembolagets monopol växer i Centerpartiet. Det här resultatet gör mig optimistisk för framtiden. Med en fortsatt diskussion kommer vi snart ha en majoritet som vill avskaffa monopolet, säger Lisa Alexandersson.

Fler rapporter från debatterna på Centerpartiets stämma, med ett Huddingeperspektiv, kommer
publiceras här på hemsidan under de närmsta dagarna.

Foto: Henrik Juhlin