Huddinge
  • / Aktuellt
  • / Centerpartiet besöker Dametric

Centerpartiet besöker Dametric

Dametric är ett Huddingeföretag som i huvudsak tillverkar mätinstrument inom träindustrin. Christian Ottosson gjorde under tisdagen ett studiebesök på företaget för att lyssna in hur det är att driva företag i Huddinge kommun och vilka behov företaget har för att kunna utvecklas ytterligare. Han träffade företagets VD Bengt Åkerblom i företagets lokaler i Kungens kurva.

Företaget härrör från 1976 då Bengt Åkerblom som en av delägarna, var med startade Datek Industrielektronik AB. 1982 grundade Bengt D/A Production AB efter en separation från Datek och 1985 flyttade man till Kungens kurva. 2005 bytte man namn till Dametric. Företaget har idag ett 20-tal anställda. Kunderna är flera stora och små företag runt om i världen och inkluderar bland annat Valmet, Stora Enso, Holmen och SCA.

- Det är härligt med företag och företagare i kommunen som har hela världen som sin marknad, säger Christian Ottosson.

Dametric lägger också resurser på ny teknikutveckling och behöver som många andra företag tillgång till utbildad arbetskraft.

Den huvudsakliga verksamheten är tillverkning av mätinstrument inom träindustrin. På bilden syns mätutrustning som kontrollerar precisionen på hundratals millimeter.