Huddinge
  • / Aktuellt
  • / Studiebesök vid risvasen i sjön Trehörningen

Studiebesök vid risvasen i sjön Trehörningen

Från vänster Selma, lärare, Richard Vestin, naturinformatör, Sten Frohm, generalsekreterare Sportfiskarna, Christian Ottosson, kommunalråd, Victor Sandberg, regional ungdomsansvarig Sportfiskarna. Foto: Mathilda Laestadius

Under måndagen besökte Centerpartiet sjön Trehörningen för att se hur kommunen jobbar med naturvård. Eventet arrangerades av Sportfiskarna, Hörningsnässkolan, Huddinge kommun och Tyresåns vattenvårdsförbund.

Kommunen har blivit utsedd till både årets friluftskommun och naturvårdskommun. Det är inte för inte. Kommunen satsar stort på naturvården, så att Huddinges befolkning ska kunna bruka naturen på ett bra sätt. Informationssatsningen om naturvård startar redan tidigt i åldrarna. Under besöket deltog Hörningsnässkolans tredjeklassare för att lära sig mer om naturen och framförallt risvasar.

En risvase läggs ut under vintern för att sedan, när isen smälter, sjunka ner på sjöns botten. Risvasen består av en stor hög med granar. Risvasen hjälper sedan sjöns fiskar att leka och främjar vattenmiljön.

- Det är roligt att se kommunens naturvårdsarbete och arbetet med att lära barn och unga om hur vi kan göra naturen bättre. Den kunskapen bär barnen med sig hela livet, säger Christian Ottosson (C), kommunalråd med ansvar för miljö och ordförande i Tyresåns vattenvårdsförbund.