Huddinge
  • / Aktuellt
  • / Alliansledarna besöker Sjödalsgymnasiet

Alliansledarna besöker Sjödalsgymnasiet

Igår besökte Alliansens partiledare Sjödalsgymnasiet för att se verksamheten. Under besöket presenterades också ett gemensamt förslag att återinrätta de tvååriga yrkesprogrammen.

Utbildningen är främst tänkt att fånga upp de elever som inte slutar grundskolan med godkända betyg. Därför behövs det fler typer av ubildningar och med olika längd. De praktiska utbildningarna är viktiga för Sverige, då man direkt efter examen är redo för arbete.

Utbildningen kommer vara öppen för alla, men är främst tänkt för de elever som går ut nian utan gymnasiebehörighet, samt för nyanlända som fyllt 16. I dag slutar 17,5 procent av eleverna i grundskolan nian utan gymnasiebehörighet.

35 procent av de som börjar gymnasiet lämnar utan fullgjord utbildning. I Huddinge ser vi att alltför många elever hoppar av gymnasiet. Många elever kämpar med de teoretiska ämnena och lämnar därför skolan. För vissa av dessa skulle ett större fokus på yrkesämnen ge dem ett kvitto på att de klarar de krav som arbetsmarknaden har på dem. I Huddinge har både Sågbäck och Sjödalsgymnasiet utbildningar som leder till jobb. Det är utbildningar där eleverna går rakt ut på arbetsmarknaden.

- För några veckor sedan träffade jag personer från restaurangbranschen som ger Huddinges gymnasieutbildningar högsta betyg och vittnar om att våra elever ofta är bättre rustade för yrket än många andra elever. Det visar att vi har något att bygga vidare på, säger Tomas Selin (C), vice ordförande i gymnasienämnden.

Läs hela Alliansens rapport och förslag här.

Presskontakt:

Tomas Selin (C), vice ordförande gymnasienämnden