Huddinge
  • / Aktuellt
  • / PRESSMEDDELANDE: Vi säger nej till skip stop

PRESSMEDDELANDE: Vi säger nej till skip stop

Centerpartiet i Huddinge föreslår nu att modellen med skip stop slopas för pendeltågsstationerna i östra kommundelen.

- Tusentals människor reser varje dag med pendeln från Skogås och Trångsund. Och det ökar hela tiden. Därför behöver vi underlätta för fler att ta tåget istället för att låta tågen åka förbi, säger Annelie Rogmalm (C) kandidat till kommunfullmäktige och boende i Skogås.

På många andra sträckor i länet har skip stop redan slopats och Centerpartiet anser därför att det är dags för förändring på Nynäshamnslinjen. Tidigare i år meddelade ledningen för Stockholms läns landsting att exempelvis Stuvsta inte kommer att drabbas av införandet av skip stop. Enligt tillgänglig statistik är det lika många som reser till och från Huddinge kommuns båda stationer i östra kommundelen. Det är särskilt vid förseningar som det ställer till det för pendlare.

- Det SL måste göra omgående är att alla tåg ska stanna i Trångsund och Skogås när det är förseningar. Särskilt då är det provocerande att få se tåg åka förbi. Nästa steg för att skippa skip stop är att tågen ska stanna på åtminstone en av de två stationerna, säger Lisa Alexandersson (C), ordförande för Centerpartiet i Huddinge kommun och boende i Trångsund.

Centerpartiet i Huddinge kommer arbeta för att påverka landstinget att ta ett nytt beslut i frågan om skip stop.

Presskontakt:

Lisa Alexandersson (C), ordförande Centerpartiet Huddinge