Huddinge
  • / Aktuellt
  • / Nu satsar vi på cykling året om!

Nu satsar vi på cykling året om!

Idag beslutar kommunfullmäktige om nästa års budget. Centerpartiet har drivit på för att göra det enklare att cykla året om, en satsning som nu blir verklighet.

Vi satsar på cykling året om för att vi vet att det har så många positiva effekter. Det är dels bra för individen, men också för att motverka trafikstockningar. Framförallt ser vi tydliga miljövinster, då cykling är koldioxidneutralt, säger Christian Ottosson (C), kommunalråd.

Satsningen gör att det ska bli lättare att gå och cykla året runt i Huddinge. Därför inför vi till vintern sopsaltning på utvalda stråk, som gör att man lättare kan cykla och gå vintertid och att sand inte behöver användas. Det är en satsning för att göra den offentliga miljön i Huddinge trygg och trivsam.

Möjligheten att kunna gå och cykla året runt ska förbättras med nya metoder för underhåll på utvalda stråk. I skrivande stund utreds vilka dessa stråk kommer att vara. I den politiska koalitionens förslag till Mål och budget för 2019 får Natur- och byggnadsnämnden ett extra tillskott med fyra miljoner kronor.