Huddinge
  • / Aktuellt
  • / Värderingskampen fortsätter

Värderingskampen fortsätter

I söndags natt startade affischeringen inför valet i september. Valaffischeringen är en hundraårig tradition, där partierna visar upp sina huvudbudskap och kandidater inför valen till kommun, landsting och riksdag.

Inför årets valrörelse har vi i Centerpartiet på alla nivåer förberett oss för valrörelsen genom att ta fram valmanifest, utbilda våra medlemmar, tagit fram budskap och ökat vår närvaro på sociala medier. Vi är laddade inför valrörelsen och går till val på konkreta reformer som för Sverige framåt. Det är tydligare nu än någonsin att liberala krafter behövs för att Sverige ska fortsätta vara ett öppet land där människor kan leva sina liv som de vill.

Under söndagens affischering mötte vi dock krafter som vill det motsatta. Ett av våra affischeringsteam fick möta verbala och fysiska hot, från en person som sade sig sympatisera med Sverigedemokraterna. Idag, måndag, har vi upptäckt vandalisering på flera affischer i olika kommundelar. Båda händelserna är polisanmälda.

- Varje form av hot, hat och skadegörelse kommer polisanmälas. Vi står upp för våra värderingar och inget kommer hindra oss från att bedriva valrörelse. Det är tydligt att Centerpartiet, en kraft för medmänsklighet och frihet, behövs både i Huddinge och över hela landet, säger Lisa Alexandersson, kretsordförande.

För varje hot riktat mot ett politiskt parti hotas också demokratin. När hoten kommer riktade och i valrörelsen tas det på extra stort allvar. Att som politiskt parti kunna bedriva en valkampanj utan störningar är grundläggande för att kunna hålla fria val. I Huddinge kommun samarbetar partierna genom att berätta om upptäckt skadegörelse, hjälpa varandra vid hotfulla situationer och ha gemensamma spelregler för bland annat valstugor och affischering.

- Centerpartiet kommer göra allt för att vinna värderingskampen. Vill du ha ett nytt ledarskap för Sverige och tror att samhället behöver mer medmänsklighet och framtidstro, rösta på Centerpartiet 9:e september, säger Lisa Alexandersson.

Presskontakt:

Lisa Alexandersson, kretsordförande