Huddinge
  • / Aktuellt
  • / Invigning av solcellsanläggning

Invigning av solcellsanläggning

Förra veckan deltog Centerpartiet på invigningen av Ågesta gårds nya solcellsanläggning. Från 60-talets Ågestaverk med kärnkraft till Ågesta gårds förnybara energi. Vilken resa!

Ågesta gård är kanske mest känt för sin stora ridanläggning, där 2000 besök sker varje vecka. Nu har över 1500 solpaneler installerats på andra sidan vägen av ridanläggningen. Den blir direkt självförsörjande på förnybar energi och investeringen blir lönsam inom sju år.

Kristina Yngwe (C), miljöpolitisk talesperson, klippte bandet och invigde. På plats fanns även Christian Ottosson, Tomas Selin och Lars-Göran Sander från Centerpartiet i Huddinge.

- Jag är stolt över att ha bidragit med politiskt initiativ till ett godkännande av anläggningen. Trots att den ligger i naturreservatet hittade vi en möjlighet att ge grönt ljus. Det är viktigt att vi går från ord till handling och hjälper dem som vill satsa på förnybar energi. Ågesta gård blir nu en förebild för hela Stockholmsregionen, säger Christian Ottosson, kommunalråd.

Anläggningen beräknas generera 400 000 kWh årligen.