• / Aktuellt
  • / En plats där utbildning och idrott går ihop

En plats där utbildning och idrott går ihop

Darryl Finnell är Huddinge Hockeys nya klubbchef och han har engagerat sig i klubben i över 15 år. 27-åriga Rasmus Dahlberg Karlsson gör nionde säsongen i A-laget. De vill ge publiken en helhetsupplevelse kring matcherna, att klubben ska ge tillbaka till samhället och att ungdomarna får växa som individer.

”Det finns alldeles för många brölande idioter. Det är inte vad Huddinge Hockey ska förknippas med”, säger Darryl. Han berättar att de vill främja en kultur där spelarna tar för sig på isen, men gör det med ödmjukhet. I klubben ska de också jobba aktivt för att undvika mobbning.

Rasmus tillägger: ”Det ska finnas en vuxen i omklädningsrummet som visar på gott exempel, hur vi ska agera.” Rasmus har själv varit en del i skolan och pratar om vikten av att vara en god förebild, och att få ungdomar att känna att utbildning och idrott går ihop. ”Det ska fungera i skolan och på isen.”

I det gamla gymmet visar de oss hur de ska bygga studieplatser för att spelarna ska kunna plugga tillsammans innan de börjar träningen. ”Gör läxor, ät en bra måltid, och sen tränar du”, säger Darryl. ”Idrott och utbildning bör gå ihop.”

Det är tydligt att de kommit en bit på vägen för att spelarna ska växa som individer. Nu hoppas de också att fler Huddingebor hittar till matcherna, och de vill erbjuda en helhetsupplevelse till besökarna.

Under hösten spelar A-laget 11 matcher i Björkängshallen. Då får Huddingeborna chans att heja fram laget till nya stordåd.

HÖSTENS MATCHER I BJÖRKÄNGSHALLEN:

15/9 Hammarby IF, 23/9 Väsby IK HK, 2/10 Hudiksvalls HC, 13/10 Hanvikens SK, 23/10 Sollentuna HC, 27/10 Visby/Roma HK, 13/11 Enköpings SK, 17/11 Segeltorps IF, 27/11 Strömsbro IF, 4/12 IF Vallentuna BK, 8/12 Wings Arlanda

*artikeln är tagen ur Centerpartiet i Huddinges lokalblad Närodlat! nr 1 2019/2020.