Huddinge
  • / Aktuellt
  • / Alla barn tycker väl om att leka affär?

Alla barn tycker väl om att leka affär?

Har du varit inne på Blomstrande Ting på Häradsvägen? Bland krukväxter och snittblommor hittar du också kläder, choklad och ett hopplock av udda föremål från den amerikanska södern. Vi träffar företagaren Erica Lundquist som för snart 10 år sedan blev årets nyföretagare i Huddinge.

Som 16-åring flyttade Erica från Tierp till Stockholm för att gå floristutbildningen, men det skulle dröja tio år innan hon startade eget och öppnade Blomstrande Ting.

Under en USA-resa för att köpa två bilar passade hon på att besöka yard sales i Tennessee och andra delar av den amerikanska södern. Bilcontainrarna i Florida hade plats över så Erica fyllde upp med saker som i dag pryder hennes butik. Även om hon säger att de är till salu så har hon inte kunnat prissätta dem.

Från början var Blomstrande Ting en renodlad blomsteraffär, men hela tiden fanns en tanke om något mer. ”Alla säljer blommor nu”, säger Erica. Därför vill hon att det ska vara något mer. Efter fyra år kom kläder in i bilden, hon säljer smycken och choklad, men har också haft både frisörer och massörer som hyrt plats hos henne.

När vi frågar om vad som fick henne att våga starta eget svarar hon frågande: ”alla barn tycker väl om att leka affär?” Tidigare har Erica varit med och arrangerat modevisningar och evenemang som Lövdalens dag, men hon betonar att det behövs samarbeten mellan företagarna.

Erica själv beskriver miljön omkring henne som ett ”kreativt kaos.” När vi pratar om hur Huddinge växer och utvecklas tänds en gnista i hennes ögon, hon skrattar och verkar fundera över vad hon kan göra för att ta plats på den resan.

*artikeln är tagen ur Centerpartiet i Huddinges lokalblad Närodlat! nr 1 2019/2020.