Huddinge
  • / Aktuellt
  • / Konsten att göra bra kaffe

Konsten att göra bra kaffe

I Huddinge ligger ett av världens största specialkafferosterier. Många känner kanske igen Johan & Nyström som kaffebaren på hörnet av Swedenborgsgatan och Maria Prästgårdsgata, ett stenkast från Södra station. Men kaffebaren var från början mest tänkt att vara ett show-room för deras produkter och utbildningar.

Sedan några år tillbaka ligger rosteriet i Länna industriområde, i Huddinges östra delar. Där rostas varje år 16 ton bönor, bland annat allt kaffe till Espresso House. Vid vårt besök på rosteriet är det tydligt att vi besöker ett företag som växt utifrån en idé och vision om att göra riktigt bra kaffe.

Vi får följa med företagets VD Johan Morén och produktionschefen Joakim Rosengren Ahlund. De börjar med att visa oss lagret. Där finns ett 30-tal olika råkaffesorter från nästan 20 olika ursprung. ”Vår inköpsfilosofi är att jobba direkt med producenter, vilket inte är alltför vanligt”, säger Johan.

Johan och Joakim beskriver hur de jobbat med de flesta producenter i upp till 10 år, och hur de åker runt och hälsar på producenterna och deras odlingar. I en tid när världsmarknadspriset är lägre än nånsin, så fortsätter Johan & Nyström att betala för långsiktiga samarbeten och den kvalitet de vill uppnå. Klimatförändringar kan bli ett hot mot kaffeproduktionen, delvis eftersom marknaden är sårbar genom att fokusera på relativt få kaffesorter och med ofta industrilika produktionsförhållanden. Mer naturliga växtmiljöer ger inte bara ett godare kaffe utan också en mer hållbar naturmiljö generellt.

Medan vi får byta några ord med en av rostningsmästarna så brygger Johan och Joakim oss tre koppar kaffe på olika bönor. Vi får lära oss att eftersom de flesta rosterier köper bönor av så varierande kvalitet så rostas de ofta tills de nästan är brända, och när vi smakar vår första kopp får vi erkänna att det är en ovanlig smakupplevelse. Vi frågar hur kaffet kan smaka så fruktigt, eller så blommigt.

”Vår rostningsprocess tar från 9 till 15 minuter, vilket är långt för att vara industriell rostning, men det tar fram smakerna på ett annat sätt”, säger Joakim.

Att kaffet rostas under längre tid innebär dock inte att rostningen blir mörkare. På Johan & Nyström är de noga med att inte bränna kaffet. Nästan alla dricker kaffe på brända bönor, vilket är den smak många av oss känner igen när vi bryggt eller kokat våra koppar. Johan & Nyströms samarbeten innebär att de bara får mogna kaffebönor, men de importerar också efter säsong och jobbar alltid med små omgångar så att de kan ha färskt kaffe.

”I Asien har kaffe blivit lite som med vin. En kaffebar kan ta 80-90 spänn för en kopp kaffe”, tillägger Johan. Även om det inte är Johan & Nyströms kaffe kostar, så är det tydligt att de inte vill konkurrera med de stora jättarna. Deras kafferevolution handlar om hela produktionen, från bonde till kaffedrickare.

*artikeln är tagen ur Centerpartiet i Huddinges lokalblad Närodlat! nr 1 2019/2020.