• / Aktuellt
  • / Huddinge stänger öppna förskolan med anledning av covid-19

Huddinge stänger öppna förskolan med anledning av covid-19

I går fattade förskolenämndens ordförande Tomas Selin beslut om att stänga Huddinges öppna förskolor med anledning av covid-19. Det är en av flera åtgärder.

Från och med onsdag den 18:e mars stänger Huddinges öppna förskolor med anledning av covid-19. Samtidigt uppmanas föräldralediga och arbetssökande, som i vanliga fall nyttjar möjligheten till 15- eller 25-timmars förskola, att under denna extraordinära tid hålla era barn hemma.

En stängning av öppna förskolan och en uppmaning till föräldralediga och arbetssökande görs för att begränsa spridningen av covid-19, men också för att klara av att hålla förskolorna öppna för de som verkligen behöver det. Vi har allmän spridning i Stockholmsområdet och rapporterna är många om hur det slår mot olika verksamheter. Många håller sina barn hemma från förskolan, men en stor del av personalen är också frånvarande på grund av olika symptom på sjukdom.

Stanna hemma vid symptom

Känner du av symptom, även om de är milda, så ska du stanna hemma.

Följ myndighetenas uppdateringar

För varje dag förändras läget, och nu rapporteras det om allmän spridning i hela landet. Därför är det viktigt att hålla sig uppdaterad om hur man ska agera. Information finns på bl.a. följande webbsidor:

• krisinformation.se
  • folkhalsomyndigheten.se
  • huddinge.se
  • 1177.se

Har du frågor om covid-19 eller är du orolig för din hälsa?

• Ring 113 13, Sveriges informationsnummer vid sjukdomsutbrott.
  • Ring 1177 om du känner dig sjuk och har frågor om det.
  • Ring 112 vid akut sjukdom.