Huddinge
  • / Aktuellt
  • / Var med och bidra till en bättre miljö!

Var med och bidra till en bättre miljö!

I årets upplaga av Skräpplockardagarna deltar tusentals invånare i Huddinge genom ett 30-tal organisationer i kommunen.

- Självklart vill vi i Centerpartiet vara en del av denna folkrörelse och bidra till en renare miljö, säger Christian Ottosson, kommunalråd med ansvar för klimat- och stadsmiljöfrågor.

Skräpplockardagarna är en kampanj från Håll Sverige Rent så att barn och unga får lära sig om nedskräpning, något de säger att de vet leder till ändrade attityder och beteenden. När Centerpartiet gav sig ut med sopsäckar så var både vuxna och barn med. I Huddinge har förskolor, skolor och pedagogisk omsorg anmält sig till Skräpplockardagarna - och så Centerpartiet.

- Som enda anmälda politiska parti deltar vi självklart i denna folkrörelse, säger Christian Ottosson.

- För oss i Centerpartiet handlar det om att vi ska ha trivsamma och inbjudande stadsmiljöer. Vi leder utvecklingen av stadsmiljöarbetet i kommunen och ser till att det sköts profesisonellt. En strategisk parkchef har nyligen anställts och en organisationsförändring är redan genomförd. Det kommer märkas, men vi måste också gemensamt ta ansvar för vår kommun, avslutar kommunalrådet Christian Ottosson.

Christian Ottosson, kommunalråd med ansvar för klimat och stadsmiljöfrågor, och Centerpartiet var i helgen ute och plockade skräp i Huddinge. Det var en blandning av både vuxna och barn som deltog i Håll Sverige Rents kampanj Skräpplockardagarna.