• / Aktuellt
  • / Miljöengagerade elever prisas i Huddinge

Miljöengagerade elever prisas i Huddinge

Miljöklubben i Segeltorp får Huddinge kommuns miljöpris för 2020. Det är elever i klass 3C på Långsjöskolan som tagit initiativ för att förbättra miljön. Tillsammans med klasskompisar, föräldrar och andra i Segeltorp har Olivia, Märta, Juni och Nina gjort skillnad för en bättre miljö.

De har redan samlat in nånstans mellan ett halvt till ett ton skräp från naturen som de istället avfallssorterat. Genom medverkan i ett UR-prgoram och sociala medier har de nått ut till ännu fler, och en av eleverna säger att alla är välkomna att göra en insats för naturen.

Aktiviteterna sker på barnens initiativ även om föräldrar och andra på skolan stöttat och bidragit. Det senaste året har flera hundra personer engagerats för att samla skräp och återfört det till rätt plats i restproduktkretsloppet.

- Det här priset är en inspiration för alla oss föräldrar, grannar och elever som är medvetna om problem och kanske behöver lite motivation för att agera. Olivia, Märta, Juni och Nina med flera har verkligen gjort skillnad, säger Christian Ottosson (C), ordförande för klimat- och stadsmiljönämnden, Huddinge kommun.

Huddinge kommuns miljöpris delas ut till en enskild person eller en grupp av personer, till exempel en skolklass eller en ideell förening som är verksam inom Huddinge kommun eller som genom sin verksamhet utfört en betydande insats för natur och miljö i Huddinge. Alla i kommunen kan nominera en kandidat.

- Vi är många som är medvetna om att göra skillnad för miljön. Vi kan behöva en knuff i baken och lite motivation, sa Christian Ottosson när han intervjuades på Facebook under helgen som gick.