Debatt: Dags att begränsa fyrverkerierna

Fyrverkerier skräpar ner, skrämmer och vållar skador. Framförallt orsakar de stort lidande för våra bästa vänner. Naturskyddsföreningen vädjar till att begränsa smällandet. Hundägare, ryttare och lantbrukare likaså. Trots det saknas begränsningar i Huddinge. Vi ordnar rentav ett kommunalt fyrverkerifirande på Valborg. Det är oacceptabelt! Låt oss därför begränsa möjligheten att fira med fyrverkerier till mellan kl. 22-01 på nyårsafton, samt ställa om Valborgsfirandet till en miljö- och djurvänlig tillställning utan fyrverkerier.

I nuläget kan djurägarna inte göra något för att värna sina djur eftersom det kan smälla när som helst. Under hela december smälls det i tid och otid. Det är inte rimligt. Tidsbegränsning är en mindre inskränkning för oss fyrverkeriälskare som innebär en stor frihet för våra fyrbenta vänner. Dessutom torde vi få mindre nedskräpning och skador på köpet. Nära 100 kommuner i landet avstår från kommunala fyrverkerier eller begränsar nyttjandet. Det är hög tid att vi i Huddinge också tar det steget.

Samtidigt som vilda djur lider i tysthet är husdjurens och boskaps lidande plågsamt tydligt. Hundar som inte kan gå ut på promenad. Mjölkkor som springer genom stängsel i ren panik. Hästar som slår sig fördärvade i boxen. För mig som arbetat med djur står det klart att skotträdsla inte alls handlar om att djurägaren misslyckats med träningen. Redan vid 95 decibel får hundar stressymptom, skottvana eller ej. En fyrverkeripjäs på nära håll kan närma sig 150 decibel. Det är omöjligt att värja sig mot sådana plötsliga höga ljud. Om smällandet är begränsat till tre timmar får vi fortfarande fira in nyåret med fyrverkerier, samtidigt som djurägarna kan planera och bättre skydda sina bästa vänner. Genom en beränsning kan vi jobba för att Huddinge ska vara en djurvänlig kommun - på riktigt.

Annie Östlund

Medlem i Centerpartiet i Huddinge och ersättare i Gymnasie- och arbetsmarknadsnämnden

Matte till Lasse och Ziggy