Nyvalda ordföranden vill leda centerpartiet till tvåsiffrigt

På tisdagskvällen valde Centerpartiet i Huddinge en ny ordförande. Det är 39-åriga Annie Östlund som tar över ordförandeklubban efter Lisa Alexanderssons sex år på posten. Det var en enhällig stämma som valde Segeltorpsbon till ny ordförande för Centerpartiet i Huddinge.

- Det är ett väldigt spännande läge att komma in som ny ordförande, säger Annie Östlund. Det är bara ett år kvar till valåret 2022 och jag vill leda Centerpartiet till ett tvåsiffrigt resultat här i Huddinge.

Centerpartiet är med och styr Huddinge och med dubbla nämndordförandeskap i kommunen är partiet väl förankrat i såväl klimat- och stadsmiljöpolitiken som förskolefrågorna. Annie Östlund pekar ut jobb och företagande som områden hon och centerpartisterna vill fokusera på framåt valåret.

- Huddinge står liksom resten av Sverige inför stora utmaningar efter pandemin, säger Annie. Vi vet inte hur morgondagens företagande kommer se ut och därför måste vi skapa nya dynamiska mötesplatser och kontorshotell och vara beredda att ge stöd även till företagare som exempelvis vill jobba från hemmet.

Centerpartiet började under 2020 arbeta fram förslag som ska stimulera till 10 000 nya arbetsplatser i Huddinge. Det behövs fler arbetsplatser i södra Stockholm och samtidigt växer Huddinge mycket.

- Det måste gå att få ett hållbart liv och en hållbar vardag, säger Annie Östlund. Vardagspusslet måste gå ihop, då är det inte rimligt att Huddingeborna ska behöva resa kors och tvärs över regionen. Vi får inte bygga sovstäder, hela Huddinge ska leva. Det måste finnas arbetsplatser där folk bor och levande bostadsområden nära våra handels- och företagsområden.

Annie Östlund i korthet:

• 39 årig Segeltorpsbo.
  • Efter många år i familjeföretaget Sea Hund & Katt i Kungens kurva jobbar Annie nu för Centerpartiet i Region Stockholm.
  • Familjen består av maken och två barn, katterna Lasse och Ziggy.
  • Målvakt i Hockeylaget Segeltorp Sisters.