Familjeföretagaren in i politiken

Från en ledande roll i familjeföretaget till politikens strategier för ett bättre näringslivsklimat. Vi träffar Annie Östlund, en av Centerpartiets toppkandidater inför kommunvalet.

Under Annies liv har familjeföretaget varit ständigt närvarande. Redan under hennes barndom var föräldrarnas butikslokal i Kungens kurva som ett andra hem. Längre fram i tiden blev det också naturligt för Annie att under ett par år ta vid och arbeta vid det som Annie beskriver som sin mammas livsverk. “Hela den kommunala organisationen behöver förstå att det här med att vara en bra företagarkommun är inget som händer någon annanstans” betonar hon.

Annie jobbar både i gymnasie- och arbetsmarknadsnämnden och i kommunens Näringslivsberedning. Hon har bott i Huddinge kommun i hela sitt liv. Erfarenheterna från familjeföretaget har också varit en tillgång i hennes politiska engagemang för att göra Huddinge till en bättre företagarkommun. “Alla måste bidra” säger Annie samtidigt som hon serverar en nybakad bullkaka. ”Detta är min lunch!” lägger hon till med ett leende.

Som fritidspolitiker lyfter Annie hur man får insyn och kan vara med och påverka i sin direkta närhet. ”Det handlar om frågor som rör mina grannar eller våra barn. Man känner att man gör skillnad.” Annie lyfter hur bra det känns när man i förhandlingar lyckas få till satsningar som kommer att förbättra och göra skillnad för gymnasieelever varje dag.

Att det var i Centerpartiet Annie hittade sin politiska hemvist var inte en slump utan ett väl genomtänkt val under hennes studier på högskolan. Med statsvetenskapen till sin hjälp fick hon fördjupa sig i olika ideologier. “Då blev det tydligt för mig att Centerpartiet är det vettiga liberala alternativet. De senaste fyra åren har Centerpartiet verkligen visat att vi står upp för våra värderingar om allas lika värde och jämställdhet. Det gör mig oerhört stolt att vara centerpartist” säger Annie.