Statsministerns besök gav resultat

Henrik Juhlin är tvåbarnspappa, Vistabergsbo och cyklist. Mest känd är han för Huddingeborna i rollen som naturfotograf, med många publiceringar i lokalpressen. Nu finns han i toppen på kommunlistan.

I maj 2014 stod en folkmassa utanför Henriks hus. Han lämnade pannkakstillagningen i köket och gick ut för att möta pressuppbådet, som omringade självaste statsministern. Det var då han blev politiker. ”När Fredrik Reinfeldt kom förbi tog jag chansen att prata miljöpolitik. Jag minns att vi inte var helt överens” säger Henrik och skrattar. ”Vårt samtal om miljö hamnade i riksmedia och jag blev citerad på att jag skulle rösta grönt i det EU-valet”, minns Henrik som bara några dagar därefter valde att bli centerpartist.

Miljöengagemanget finns kvar. När Närodlat träffar honom skiner solen och utöver husbehovet av el till tvätt, disk och annat så blir det el över från familjens egna solceller. Och när första barnet kom insåg han riskerna med farliga kemikalier i barnkläder och nappflaskor. Därefter var han en aktiv kraft bakom att Huddinge kommun blev en av de första kommunerna att ta ett helhetsgrepp kring kemikalier. Henrik jobbar också gärna för gröna transporter i kommunstyrelsen: ”Både klimatet och folkhälsan tjänar på cykelsatsningar. Vi behöver även bygga nära kollektivtrafiken för att minska bilberoendet”.

Henrik har ett starkt driv och ser till att saker blir gjorda. Ett exempel på det är när han organiserade dataspelsföreningen hemma i Tierp. I samarbete med studieförbund arrangerade han under flera år både regelbundna träffar och större events med hundratals deltagare. Än idag brinner han för civilsamhället. ”Det är viktigt att barnen förstår att man behöver hjälpas åt för att det ska finnas ett föreningsliv” menar han.

Andra exempel på Henriks driv är hans arbete för att invånarna enklare ska få tillstånd för solceller och att färdtjänstbilarna ska komma fram i tid. Så kämpar han som folkvald för att hjälpa den lilla människan, som riskerar att drabbas av systemet.