Huddinge stöttar Demirok i partiledarvalet

I fredags hölls den avslutande utfrågningen av kandidaterna till partiledarposten i Centerpartiet inför stämman i februari. Efter en medlemsomröstning och intern diskussion har också Centerpartiet i Huddinge landat i vilken kandidat kretsen stöder inför valet.

- Vi har landat i att vår kandidat är Muharrem Demirok. Hans vision om ett hoppfullt och inkluderande Sverige är lika relevant för Vårby gård, där han växte upp, som för bygder runtom i hela Sverige, säger Tomas Selin, Centerpartiets gruppledare i Huddinge.

Muharrem Demirok växte upp i kommundelen Vårby gård i Huddinge och har i mer än tre mandatperioder varit kommunalråd i Linköping i Östergötland. Den senaste mandatperioden har han lett Centerpartiets kommunala sektion, och som nyinvald riksdagsledamot har han rollen som utbildningspolitisk talesperson.

- Centerpartiet behöver en partiledare som kan vara inlyssnande och leda hela partiet, det ledarskapet har vi sett i kommunala sektionen. Centerpartiets partiledare måste trivas lika bra på bygdegårdar runtom i landet, som på företagsbesök, i föreningslokaler, och i Prideparaden. Den ledaren ser vi i Murre.

Centerpartiet väljer ny partiledare på en extrainsatt partistämma i Helsingborg den 2 februari.