Nya åtgärder för att fler ska klara skolan
Flera åtgärder för att möta elevers särskilda behov presenteras i Mittenstyrets budget för 2025.
- Det mest grundläggande för en lyckad skolgång är närvaro i skolan. För de elever som har en långvarig skolfrånvaro är steget tillbaka till ordinarie undervisning ofta för stort. Därför inrättar vi nu en skola för återgång. Genom en skola för återgång skapar vi ett mellansteg, där elever i ett mindre sammanhang kan komma tillbaka till skolmiljön, säger Rasmus Lenefors (S), kommunalråd och ordförande i grundskolenämnden.
Grundskolenämnden arbetar aktivt med olika insatser för att främja skolnärvaro. För de elever som har en långvarig skolfrånvaro kan dock steget tillbaka till skolan vara långt. En skola för återgång kommer därför inrättas i Huddinge till höstterminen 2025. Barn- och utbildningsförvaltningen påbörjar nu en utredning kring var skolan kommer att vara lokaliserad. Även behovet av fler särskilda undervisningsgrupper kommer att utredas.
Gymnasie- och arbetsmarknadsnämnden har en särskild satsning för att främja skolnärvaro och stötta unga Huddingebor tillbaka till gymnasieskolan eller annan utbildning. Gemensamt för alla skolnämnder är fortsatt arbete för stärkt kompetens om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) och särskild begåvning.
- Skolan är Mittenstyrets främsta prioritering i vår budget för 2025. Vi fortsätter stärka NPF-kompetensen, satsar på fler särskilda undervisningsgrupper, och vill utveckla både det närvarofrämjande arbetet och vägarna tillbaka till grundskola och gymnasium för hemmasittare, säger Tomas Selin (C), kommunalråd och ordförande i gymnasie- och arbetsmarknadsnämnden.
Övergången mellan förskola och grundskola kan vara en utmaning, därför avsätts 2 miljoner kronor till specialpedagoger som utvecklar insatser för att möta barns och elevers individuella behov.
- Ett gott samarbete där förskola, förskoleklass och fritidshem tillsammans med vårdnadshavare lär känna varje barn och dess behov och färdigheter både innan och efter övergången är viktigt för att kunna anpassa för barnens bästa i de olika miljöerna. Det ger trygghet och förutsättningar för en livslång lust att lära, säger Louise Rollins (MP), förskolenämndens ordförande.