Snabbare och bättre service med AI och digital teknik

AI

Mittenstyret satsar i sin budget för 2025 på att bli mer digitala och att använda ny teknik, som artificiell intelligens (AI), för att förbättra servicen till invånarna. Med hjälp av AI och digital teknik ska det gå snabbare att få svar på till exempel bygglovsansökningar, och kommunen kan samtidigt hålla en hög kvalitet i sitt arbete.

Med särskilda medel riktade till Bygglovs- och tillsynsnämnden ska AI och digitalisering bidra till snabbare handläggningstider och ökad kvalitet i ärendehanteringen. För att göra detta avsätter Mittenstyret 1 miljon kronor till Bygglovs- och tillsynsnämnden.

- Vi ska utveckla digitala lösningar som gör att ärenden kan behandlas snabbare och smidigare. Tanken är att invånare och företag i Huddinge snabbare ska få besked och att kvaliteten i handläggningen förbättras, säger Annie Östlund (C), ordförande i Bygglovs- och tillsynsnämnden.

Digitaliseringen i Huddinge handlar om att göra det enklare för invånarna att använda kommunens tjänster på nätet, och att jobba smartare med hjälp av teknik. Under 2025 kommer kommunen att fortsätta utveckla digitala lösningar, som till exempel digital post, som gör det lättare för Huddingeborna att få information och kommunicera med kommunen.

- Vi vill göra det enklare för invånarna att nå oss och samtidigt effektivisera vårt eget arbete. Vår satsning på AI och digital teknik gör att vi kan erbjuda bättre och mer tillgänglig service, säger Christian Stulen (HP), Kommunalråd med ansvar för digitaliseringsfrågor.

Det här arbetet är en del av kommunens långsiktiga plan för att utvecklas och möta framtidens utmaningar. Målet är att Huddinge ska vara en plats där både invånare och företag känner att de får snabb och smidig service.