Under torsdagskvällen valde Centerpartiet Lidingö en ny gruppledare som ska efterträda Kent Ivarsson som avgår den 31 augusti. I ett enhälligt beslut valde Centerpartiets fullmäktigegrupp Patrik Buddgård som ny gruppledare.

Patrik är 27 år och uppvuxen på Lidingö och gick med i Centerpartiet 2011. Han har varit aktiv inom IFK Lidingö Friidrott sedan barnsben och den första lokala politiska frågan som engagerade Patrik var namninsamlingen för att stoppa att friidrottsbanorna togs bort från Lidingövallen.

Patrik har nyligen avslutat sina studier vid Stockholms universitet och har en master i statsvetenskap samt en examen som gymnasielärare i samhällskunskap och geografi.

Patrik Buddgård säger själv i en kommentar:
”Det är väldigt inspirerande att få bli gruppledare för Lidingös näst största parti. Nu kommer vi lägga ny energi på att få igenom den politik vi gick till val på. Om jag ska peka ut tre av de stora frågorna framöver handlar den första om att utvecklingen av Centrum/Torsvik ska vara varsam och anpassad till Lidingös unika karaktär. Den andra om att granska kommunens ekonomi som står inför stora utmaningar om vi ska klara investeringar i exempelvis bro, överdäckning av Torsviksdiket och en ny simhall utan att kärnverksamheter som skola och äldreomsorg blir lidande. Den tredje frågan är att driva på majoriteten i miljöfrågorna där mycket mer finns att göra för att få en grön och klimatsmart ö.”

Avgående gruppledare Kent Ivarsson kommenterar sin efterträdare: ”Patrik är en mycket gedigen person som kommer att axla gruppledarroll på ett utomordentligt sätt! Lidingöborna kommer snart att lära känna Patrik som en klok och insiktsfull ledare som är företrädare för stadens näst största parti och hela tiden jobbar för att Lidingö bästa.”

Förutom gruppledarrollen tar Patrik Buddgård även den plats som ordinarie ledamot i kommunstyrelsen som Kent Ivarsson lämnar. Rebecka Öberg väljs in som ny ersättare för Centerpartiet i kommunstyrelsen.

Mer information via:
Patrik Buddgård 070-257 60 36