Måltidssituationen inom LSS

Ett av Omsorgs- och socialnämndens verksamhetsmål är ”den enskildes behov och önskemål formar måltidssituationen”. Centerpartiet menar att detta behöver ses över i LSS gruppbostäder och Christina Wahlström har därför lämnat in en interpellation till Kommunfullmäktige med frågor till omsorgs- och socialnämndens ordförande Birgitta Sköld (LP).

Centerpartiet menar att god kvalité på maten och bra tillagning är oerhört viktigt. Det hänger i gruppbostäder inom LSS då helt och hållet på personalens kostkunskap och kompetens. Även om denna kunskap skulle finnas, så finns det inte tid och tillräckligt med personal för att laga ”riktig” mat. Så som det ser ut idag på de flesta gruppboende, jäktar personal runt i varje enskild lägenhet (4-6 lägenheter) och ska laga mat för EN person och då är det svårt att få god kvalité. Många tappar både matlust och vikt och undernäring förekommer.

Gemensamma måltider förekommer inte längre i de flesta gruppbostäderna, ett fåtal har gemensam måltid en gång i veckan. För att få kvalité på maten så anser Centerpartiet att man borde laga mat i gemensamhetsköket, alla kan hjälpa till efter sin förmåga, det blir en aktivitet och social samvaro och smaklökarna retas! Personalen slipper att springa runt och kan förmodligen känna glädje och arbetslust vid matlagningen. Att äta tillsammans med andra är naturligt och ska uppmuntras, men man ska naturligtvis kunna välja, var man vill inta sin måltid, men ingen ska behöva sitta ensam och äta mot sin vilja!

Christina Wahlström säger i en kommentar:
”Bra vällagad mat i kombination med social samvaro kan bara gagna hälsan och utgör tillsammans de viktigaste delarna för en människa oavsett ålder eller funktionsnedsättning! Därför undrar jag hur nämnden arbetar för att säkra matkvalitén och den sociala samvaron kring maten i gruppbostäderna inom LSS.”

Här kan du läsa interpellationen. , 200.2 kB.