Lidingö näst sämst på sommarjobb

En undersökning Centerpartiet Lidingö gjort visar att Lidingö är näst sämst på sommarjobb i Stockholm län. Centerpartiet Lidingö tycker inte det duger, i vårt budgetförslag för 2016 budgeterade vi för mer än dubbelt så många sommarjobb. Vi la innan sommaren fram en motion för införande av Sommarlovsentreprenörer.

Lidingö har i år bara 56 kommunala sommarjobb, inget sommarentreprenörskap för unga eller samarbeten med privata företag vilket gör att Lidingö hamnar i bottenskiktet i länet.

Patrik Buddgård och Rebecka Öberg, som skrivit motionen, säger:

”Att unga får chansen till sommarjobb är viktigt för att de ska få in en fot på arbetsmarknaden, erfarenhet och en rad i CV:et. Extra viktigt för unga som inte har ett brett kontaktnät vilket bland annat kan handla om nyanlända ungdomar.”

”Dessutom kan unga sommarjobbare förbättra de kommunala verksamheterna. Till exempel genom att hålla öppet på biblioteket eller Lidingövallen, ge sällskap till de äldre på våra äldreboenden eller plocka skräp och sköta trädgårdsarbete.”

På kommunfullmäktige i juni lämnade Centerpartiet in en motion om Sommarlovsentreprenörer. Centerpartiet vill att unga ska få chansen att prova sina idéer genom att få vägledning att vara företagare några veckor på sommaren. Mer än hälften av kommunerna i Stockholms län har någon typ av entreprenörskap för unga under sommaren. Rebecka Öberg och Patrik Buddgård fortsätter:

”Entreprenörskap som sommarjobb ger unga chansen att vara företagare för en sommar. Det uppmuntrar nytänkande och att unga vågar testa sina idéer. Vi vill att Lidingö ska vara en nyföretagarkommun och då måste de unga få chansen att prova sina idéer.”

Mer information:

Patrik Buddgård, gruppledare 070-257 60 36

Så här gjorde vi undersökningen:

Centerpartiet Lidingö mejlade alla kommuner i Stockholms län med frågan ”Hur många sommarjobb anordnar kommunen för ungdomar?” samt ” Bedriver kommunen verksamhet där ungdomar får prova att vara entreprenörer under sommaren?”. Svar har mottagits från 23 kommuner. Botkyrka och Nykvarn har inte svarat än.

Kommun:

0*

Vaxholm

0

* Förutom kommunala sommarjobb har dessa kommuner samarbete med privata arbetsgivare där kommunen betalar del av lön för unga som sommarjobbar.