Mat måste vara mer än bara näring!

Centerpartiet Lidingö provåt några av de rätter som serveras öns äldre för att få en uppfattning om smak och kvalitet. Slutsatsen blev att om våra äldre ska få i sig rätt näring måste allt från näringsinnehåll till smak och utseende beaktas i stadens upphandling.

Många av kommunens äldre är hänvisade till den mat som staden erbjuder. Att den är näringsriktig är avgörande – precis som att den är aptitlig. För näringsinnehållet hjälper föga om vår äldre inte vill äta den. Centerpartiet Lidingö valde därför att testa några av de matlådor som skickas ut till kommunens äldre. På menyn för dagen stod att välja mellan ”morotssoppa med ädelostklick” eller ”ost och tomatgratinerad falukorv med potatismos och broccoli” samt en ”äppelostkaka med grädde” till dessert. Vi kan efter avslutat test konstatera att i alla fall dessa matlådor lämnar utrymme för förbättring.

Som stor upphandlare anser vi i Centerpartiet att kommunen har alla möjligheter att ställa höga krav på kvalitén på den mat som ska serveras våra äldre. Inom ramen för kvalitetsbegreppet faller förutom näringsinnehåll även smak, matens presentation i matlådan samt att den producerats på ett miljömässigt hållbart sätt. Vi vill därför att staden inför kommande upphandlingar 2018 tar fram en tydlig strategi för att få god, miljösmart och närodlad mat som är näringsrik för barn och äldre i kommunen. Mat för äldre och barn bör inte tas i samma upphandling då både näringsbehov och preferenser skiljer sig åt mellan dessa grupper. Vi tror också att kvalitén gynnas av att låta mindre aktörer få chansen att leverera maten. Tyvärr riskerar dessa mindre aktörer att i praktiken stängas ute från att lämna anbud eftersom upphandlingen omfattar för stora geografiska områden. Centerpartiet vill därför se att kommunen delas in i mindre områden så att även de med lägre produktionskapacitet kan delta i upphandlingen.

Vi i Centerpartiet kommer noga att följa kommande upphandlingar samt vara pådrivande för att våra äldre ska erbjudas mat som ger dem matlust och den glädje som vällagad mat ger. Mat måste vara mer än bara näring!