Byggstart för U25, första stenen murades idag

Snart får fler Lidingöungdomar sin första egna lägenhet tack vare det expressprojekt som bland annat Centerpartiet drivit igenom.

Idag lades första murstenen på det som ska bli Lidingös första ungdomsbostadshus. När huset står klart fjärde kvartalet 2019 kommer det innehålla 74 prisvärda och högkvalitativa hyresrätter för unga mellan 18 och 25 år. Hyreskontrakten kommer att löpa över fyra år under vilka hyresgästen behåller sin plats i den vanliga bostadskön. De flesta lägenheterna kommer att erbjudas Lidingöungdomar.

Det som gör projektet U25 särskilt intressant är dock den korta tid som gått mellan idé och byggstart

–Det är inte ens ett år sedan vi i Centerpartiet tillsammans med Moderaterna, Kristdemokraterna och Lidingöpartiet satte oss ner och diskuterade frågan om behovet av fler ungdomsbostäder. Tack vare samarbetet mellan oss, majoriteten, tjänstemännen i staden och John Mattson har vi här genomfört ett expressprojekt i dess bokstavliga bemärkelse, säger Centerpartiets gruppledare Patrik Buddgård.

Marken, som tidigare var en parkeringsplats ägs av John Matson som anlitar Serneke Bygg AB som totalentreprenör. En av dem som lade första stenen vid dagens ”murningsceremoni” var John Mattsons VD, Siv Malmgren, som gläds åt vad man lyckats åstadkomma tack vare gemensamma och tydliga mål:

– Vi har löst viktiga frågeställningar på ett konstruktivt och effektivt sätt. Det kommer vara mycket betydelsefullt även för våra framtida samarbeten, sa Siv Malmgren vid dagens ceremoni i Larsberg.