Intervju med Olle Walleräng – "Lidingö behöver en ordentlig idrottsarena"

Lidingös främste långlöpare och 30-faldige SM-medaljör Olle Walleräng mäter tid exakt. I minuter, sekunder och hundradelar avgörs hans prestationer i lopp och intervaller. I vår intervju med honom noterar han att politiken på Lidingö har haft sitt egna, mer vaga, sätt att ange tid när det gäller renoveringen av Lidingövallen - i enheterna ”så snart som möjligt”, ”omgående”och ”inom en snar framtid”.

Vad är din relation till Lidingö?
Jag bor på Lidingö och använder våra terrängspår, gångvägar, skogar och och bana till min elitsatsning i löpning. Den som är observant kommer snart att se min vita keps bland tusentals löpare på startlinjen till Lidingöloppet.

Vilka typer av arenor behöver Hälsans Ö för att vara värdig namnet?
Lidingö behöver framför allt en ordentlig idrottsarena som kan ge elit, ungdomar och motionärer bra förutsättninga att träna. Det här är någonting ganska basalt som till och med finns på de flesta små orter i Sverige, men som fortfarande inte finns på Hälsans Ö.

Om fyra år vore tio kilometer skulle vi nu vara inne på slutspurten av den här mandatperioden. Vad kommer slutresultatet bli för renoveringen av Lidingövallen?
Oj, renoveringen av Lidingövallen har gått långsamt. Jag har väntat och väntat, och ständigt fått höra att någonting är på gång att hända, ”så snart som möjligt”, ”omgående” eller ”inom en snar framtid”, men sedan har ingenting hänt på fyra år. Slutresultatet blir nog en ”did not start”.

Vad hade du velat se istället?
Jag hade velat veta exakt när staden planerade att börja byggnationen, och när Lidingövallen förväntades stå färdig. Det här skulle inte bara ha underlättat för mig, det hade också varit viktigt för öns alla idrottsföreningar. Vi vill alla veta om det finns någon trovärdighet i påståendet att Lidingövallen ska byggas om.

Vad tror du att den bristande och vaga kommunikationen beror på?
Det kanske beror på att de inte förstår vikten av exakthet för oss som idrottar. 369 meter löpbana kan aldrig avrundas upp till 400 meter, och ”så snart som möjligt” är inte en riktig tidsangivelse. Det här vet vi som utövar idrott, men tydligen inte våra politiker på Hälsans Ö.