Årsmöte med besök av EU-kandidat Emma Wiesner

Centerpartiet Lidingös årsmöte hade besök av Emma Wiesner, toppkandidat i EU-valet, som betonade hur viktig EU-politiken är för miljö- och klimatarbetet. Centerpartiet Lidingö kommer under EU-valet betona att ett miljösmart EU krävs för ett miljösmart Lidingö.

På onsdagskvällen hade Centerpartiet Lidingö årsmöte och mötet inleddes med tal av Emma Wiesner som är Centerpartiets tredjenamn i EU-valet. Emma är 26 år, bor i Älvsjö och arbetar som energiingenjör till vardags. Hon betonade i sitt tal hur EU är ett viktigt verktyg i klimatarbetet. Emma Wiesner säger:

”72% av Europas energi är fortfarande fossil. För att ställa om detta behövs aktiva kommuner så som Lidingö, men det behövs också samarbete på europeisk nivå för att lösa klimatfrågan gemensamt. Min kampanj kommer därför fokusera på politik för ny energi till EU!”

Patrik Buddgård, gruppledare Centerpartiet Lidingö säger:

”På Lidingö behöver vi vässa miljö- och klimatarbetet. Inte minst genom att sätta kvantifierbara klimatmål i ett nytt hållbarhetsprogram. Men för att klimatpolitiken ska ha verklig effekt så krävs också ett vassare EU i miljö- och klimatfrågorna. Därför är det viktigt att Centerpartiet får en stark röst i parlamentet.”

På årsmötet valdes även styrelse för Centerpartiet Lidingö. Tor von Sydow omvaldes som ordförande. Till ledamöter valdes Lilian Becker, Patrik Buddgård, Kajsa Kronlund, Fredrik Wesslund, Krister Forsberg, Caroline von Seth (alla omval) och Lotta Morger (nyval).

Mer information:

Patrik Buddgård (C), gruppledare Lidingö 070-257 60 36