Centerpartiet Lidingö söker politisk sekreterare

Centerpartiet Lidingö söker en driftig och framåt person som delar Centerpartiets värdering och som vill vara med och bygga ett starkt lag under kommande mandatperiod. Som politisk sekreterare för Centerpartiet Lidingö arbetar du för det största oppositionspartiet som granskar den politiska majoriteten och lägger förslag till beslut med syfte att förbättra för Lidingöborna.

Den politiska sekreteraren ska bland annat hjälpa de förtroendevalda att lyssna på Lidingöborna, samla data och information som underlag till faktabaserade beslut och förbättra kommunikationen samt stödja gruppledare och ordförande med planering och genomförande av interna möten.

Den politiska sekreterarens arbete styrs av gruppledaren.

Tjänst: Heltid eller enligt överenskommelse. Anställningen är som längst fram till 31 december 2022. Anställningen omfattas inte av LAS. Formellt kommer den politiska sekreteraren vara anställd av Lidingö stad.

Under valåret 2022 kommer arbetsuppgifter ses över för att anpassas inför valarbetet.

Arbete kvällstid och på helger förekommer.

Lön: Lön enligt överenskommelse.

Kontor: Gemensamt kontorsrum med gruppledaren på Lidingö Business Center.

Arbetsuppgifter, den politiska sekreteraren ska:

Skapa förutsättningar för förtroendevalda att lyssna på Lidingöborna (politisk sekreterare har huvudansvar):

• Anordna minst ett externt evenemang per termin, exempelvis politikerpub, seminarium, föreläsning mm.
  • Boka in regelbundna träffar inom mötesserien ”Centern möter” där gruppledare, politiska sekreteraren och lämpliga förtroendevalda möter föreningar, företag, verksamheter och organisationer på Lidingö.
  • Ansvara för områdesansvariga finns och fungerar i respektive stadsdel.
  • Samordna och arrangera torgmöten med Lidingöborna där Centerpartiet Lidingös förtroendevalda ska synas och möta Lidingöborna på gator/torg/stadsdelar i snitt en gång i månaden under 2019-2021.
  • Planera för Centerpartiets deltagande på externa evenemang så som Fotbollens dag och Lidingödagen.

Ta fram data och information som underlag till faktabaserade beslut i nära samverkan med Centerpartiets förtroendevalda:

• Stödja partiets förtroendevalda i nämnder att få underlag för att kunna ta välgrundade ställningstaganden och lägga fram nya politiska förslag. Uppdraget att ta fram underlag delas med gruppledare och de förtroendevalda själva.
  • Delta och stödja fokusgrupper tillsammans med gruppledaren.

Stärka den externa kommunikationen i samarbete med gruppledaren:

• Uppdatera hemsida och sociala medier utifrån externa aktiviteter.
  • Tillsammans med gruppledaren skapa videos för att sprida våra budskap på sociala medier.
  • Stödja gruppledaren i övrig kommunikation till media och sociala medier.

Stödja gruppledaren och ordförande i intern kommunikation och för att förbereda och genomföra interna möten:

• Vara sekreterare i kretsstyrelsen och stödja ordförande i kallelse och framtagande av dagordning och underlag inför styrelsemötena.
  • Stödja ordförande med kallelse, dagordning och innehåll på årsmöten.
  • Vara sekreterare under gruppmöten och stödja gruppledare i kallelse, underlag och dagordning inför gruppmötena.

Kvalifikationer:

• Dela Centerpartiets värderingar
  • Bra på att uttrycka dig i tal och skrift
  • Driftig och van att ta stort eget ansvar
  • Kunskap om och erfarenhet av lokalpolitiken på Lidingö, politiskt arbete och/eller föreningsarbete är meriterande
  • God dator- och medievana är en förutsättning, kunskap i bild- och videoredigering är meriterande
  • Körkort är önskvärt

Skicka in din ansökan till patrik.buddgard@centerpartiet.se. Vi behandlar ansökningar löpande.

För mer uppgifter kontakta Patrik Buddgård, gruppledare, 070-257 60 36 eller patrik.buddgard@centerpartiet.se