Lidingö fjärde sämst på hållbarhet i länet

I Aktuell Hållbarhets årliga kommunranking tappar Lidingö till placering 184 i landet. Lidingö är därmed fjärde sämst på hållbarhetsarbete i Stockholms län. Bland annat saknar kommunen strategi för arbete med FN:s Agenda 2030, samarbete med näringslivet i hållbarhet och livscykelanalys vid nybyggnation.

Centerpartiet har efterfrågat ett nytag i hållbarhetsarbetet i kommunen. Partiet har föreslagit nytt hållbarhetsprogram och en hållbarhetsberedning där näringsliv och experter bjuds in. Patrik Buddgård, gruppledare säger:

”Resultatet visar att det helt saknas politiskt ledarskap i hållbarhetsarbetet från Moderaterna. Vi vill se ett hållbarhetsprogram som utgår från Agenda 2030. Ett effektivt hållbarhetsarbete skulle ge bättre livsmiljö och hälsa för Lidingöborna! Vi har lagt förslag på förslag för bättre hållbarhetsarbete som majoriteten avslagit.”

”Just nu bereds vår motion om utökade naturreservat och inom kort beslutas om ny trafikpolicy. Vi hoppas att detta resultat blir en väckarklocka för majoriteten och att de bifaller vårt förslag om utökade naturreservat och högre miljö- och klimatambitioner i trafikpolicyn.”

Hela rankingen finns här

Några av de förslag om hållbarhet Centerpartiets lagt i fullmäktige:

• Hållbarhetsberedning med experter och näringsliv
  • Hållbarhetsprogram utifrån Agenda 2030
  • Utökade naturreservat
  • Hållbarhetsstrateg i kommunen
  • Mer fokus på miljö- och klimat i trafikpolicy
  • Laddkarta för strategiskt arbete med laddinfrastuktur
  • Program för hållbart byggande med livscykelanalys och ekosystemtjänster
  • Mål för fossilfritt Lidingö
  • Livsmedelspolicy för närproducerad mat