Centerpartiet söker ny politisk sekreterare

Centerpartiet Lidingö söker en driftig och framåt medarbetare som delar Centerpartiets värderingar. Du får vara med att bygga ett starkt lag som arbetar mot valvinst 2022. Som politisk sekreterare för Centerpartiet Lidingö arbetar du för det största oppositionspartiet som granskar den politiska majoriteten och lägger förslag till beslut till nytta för Lidingöbornas vardag.

I valet 2018 gjorde Centerpartiet Lidingö ett starkt valresultat, där vi fick 17 % av rösterna och blev största oppositionsparti. För att stärka upp vårt arbete, söker vi nu en politisk sekreterare. Den politiska sekreteraren ska bland annat samla data och information som underlag till faktabaserade beslut, förbättra kommunikationen, ge de förtroendevalda goda förutsättningar att lyssna på Lidingöborna samt stödja gruppledare och ordförande med planering och genomförande av interna möten.

I arbetet kommer du samarbeta med entusiastiska förtroendevalda och medlemmar i alla åldrar och med olika bakgrund. Den politiska sekreterarens arbete leds av gruppledaren.

Tjänst: Heltid eller enligt överenskommelse. Tjänsten regleras utifrån Kommunallagens 33 och 34 §. Anställningen inleds med sex månaders prövotid med möjlighet till förlängning, dock som längst fram till 31 december 2022. Anställningen omfattas inte av LAS. Formellt kommer den politiska sekreteraren vara anställd av Lidingö stad.

Under valåret 2022 kommer arbetsuppgifter ses över för att anpassas inför valarbetet.

Arbete kvällstid och på helger förekommer.

Lön: Lön enligt överenskommelse.

Kontor: Gemensamt kontorsrum med gruppledaren på Lidingö Business Center. Under rådande pandemi kan stora delar av arbetet ske från hemmet.

Vi erbjuder:

• En arbetsplats där vi ger dig möjlighet att utveckla dina politiska sakkunskaper och det politiska hantverket, kommunikativa förmågor och kunskap om hur kommunpolitiken fungerar
  • En god arbetsmiljö där vi månar om ditt välmående, en sund balans mellan arbete och fritid och att du trivs på jobbet
  • Relevant utrustning för att utföra ditt arbete, såsom dator, Adobe-program, tjänstetelefon och annan relevant teknisk utrustning
  • En flexibel arbetsplats, där du arbetar till stor del självständigt under ansvar och har stora friheter att själv planera din arbetsdag

Arbetsuppgifter

Den politiska sekreteraren ska:

Skapa förutsättningar för förtroendevalda att lyssna på Lidingöborna (politisk sekreterare har huvudansvar):

• Anordna minst ett externt evenemang per termin, exempelvis politikerpub, seminarium, föreläsning (När pandemin tillåter)
  • Boka in regelbundna träffar inom mötesserien ”Centern möter” där gruppledare, politiska sekreteraren och lämpliga förtroendevalda möter föreningar, företag, verksamheter och organisationer på Lidingö (När pandemin tillåter)
  • Ansvara för att kontaktpersoner finns och fungerar i respektive stadsdel

Ta fram data och information som underlag till faktabaserade beslut i nära samverkan med Centerpartiets förtroendevalda:

• Stödja partiets förtroendevalda i nämnder att få underlag för att kunna ta välgrundade ställningstaganden och lägga fram nya politiska förslag. Uppdraget att ta fram underlag delas med gruppledare och de förtroendevalda själva
  • Delta och stödja fokusgrupper tillsammans med gruppledaren

Stärka den externa kommunikationen i samarbete med gruppledaren:

• Uppdatera hemsida och sociala medier utifrån externa aktiviteter

Stödja gruppledaren och ordförande i intern kommunikation och för att förbereda och genomföra interna möten:

• Vara sekreterare i kretsstyrelsen, gruppmöten och fokusgrupper samt stödja ordförande i kallelse och framtagande av dagordning och underlag inför dessa möten
  • Stödja ordförande med kallelse, dagordning och innehåll på årsmöten
  • Fungera som kontaktyta gentemot Centerpartiet på regional och nationell nivå

Kvalifikationer:

• Dela Centerpartiets värderingar. Tidigare engagemang eller anställning inom Centerpartiet eller Centerrörelsen är meriterande
  • Bra på att uttrycka dig i tal och skrift
  • Driftig och van att ta stort eget ansvar
  • Kunskap om och erfarenhet av lokalpolitiken på Lidingö, politiskt arbete och/eller föreningsarbete är meriterande
  • God dator- och medievana är en förutsättning, kunskap i bild- och videoredigering är meriterande
  • Körkort är önskvärt

Skicka in din ansökan till patrik.buddgard@centerpartiet.se. Vi behandlar ansökningar löpande.

För mer uppgifter kontakta Patrik Buddgård, gruppledare, 070-257 60 36 eller patrik.buddgard@centerpartiet.se

Läs mer om Centerpartiet Lidingö på www.centerpartietlidingo.se