NACKA VATTEN OCH AVFALL - HÅLLBARHET I FOKUS

Nacka vatten och avfall AB, som levererar säkra vatten-och avfallstjänster i Nacka kommun, har släppt en hållbarhetsrapport för år 2020. Det finns mycket att glädjas över i rapporten och det är särskilt intressant att se hur kommunen jobbar långsiktigt med hållbarhet i praktiken.

”Det ska vara lätt att göra rätt. Nackas medborgare ska känna att det är enkelt att ta miljövänliga beslut i vardagen. Den här hållbarhetsrapporten ska bli ett årligt kvitto på VA-bolagets verksamhet tillsammans med den årliga redovisningen. Förutom miljö-och klimatarbetet så jobbar även bolaget med jämställdhet, mångfald samt antikorruption i verksamheten. Vi är också nöjda med hur vi jobbar med lärande om avfall och kretslopp i Nacka. Vi har ett nära samarbete med skolorna i Nacka och brukar uppmärksamma viktiga händelser som olika skolprojekt, Earth Hour, skräpplockardagarna och löpande uppdatera våra sidor med utbildningsmaterial och länkar” säger Håkan Ekengren (C) ordförande Nacka Vatten och Avfall AB.

Rapporten visar bland annat att en stor del av Nacka vatten och avfalls verksamhet sker genom underentreprenörer och leverantörer. Under år 2020 har det tagits större hänsyn till krav i upphandlingsarbetet av olika tjänster. I upphandlingarna 2019/2020 för t.ex. avfallskollektivet fanns krav med på minskade CO2 utsläpp, korta transportavstånd och rejektmängder m.m.

Nacka vatten och avfall vann även regionfinalen i Kranvattentävlingen 2020 – Sveriges godaste kranvatten med motiveringen ”Klingande klart med somrig fräschör. Ett vatten med mersmak!”. Bolaget är kranmärkt, vilket är en annan positiv aspekt, som innebär att bolaget väljer kranvatten framför flaskvatten i sin verksamhet.

I sin helhet visar rapporten hur bolaget löpande resonerat kring hållbarhetsmålen i sin verksamhet år 2020. Rapporten kommer att finnas på Centerpartiet Nackas hemsida inom kort. Tveka inte på att kontakta oss om du har några frågor om rapporten!