Österåker

Ny modern simhall

En av Centerpartiets målbilder för Österåker, som en modern och levande skärgårdskommun, är att kommuninvånarna ska ha ett brett utbud av aktiviteter och mötesplaster för idrott och friskvård. Alla möjligheter finns här. Behovet av en ny simhall är stort och vi ser det som prioriterat att bygga en inom de närmsta åren.

Söra simhall byggdes 1974, underhållsbehovet blir större med åren och livslängden måste nu anses vara förbrukad. Många har tagit sina första simtag i Söra simhall, verksamheten och servicen är mycket uppskattad och antalet besökare ökar. Hallen saknar dock den flexibilitet en modern simhall har, där undervisningsbassänger har höj-och sänkbara bottnar som kan användas både till simskola och till vattengympapass. Många barnfamiljer efterfrågar dessutom en äventyrsdel. Vår nya simhall skulle kunna inrymma en sådan.

Vi ser framför oss att en ny simhall ligger i nära anslutning till andra idrottsaktiviteter och erbjuda gym, gruppträning, relaxavdelning och en trevlig cafeteria. Den nya simhallen ska vara representativ och kunna hantera simtävlingar, samt vara lokaliserad i nära anslutning till kollektivtrafik, för att vara lättillgänglig för såväl skolelever som allmänhet. En naturlig utflyktsplats i kommunen, sommar som vinter
Vi är medvetna om att en ny simhall är en betydande investering och det är viktigt att kalkylen blir så ekonomiskt ansvarfull som möjligt.
En ny simhall är dock en av de mötesplatser som vi är villiga att satsa resurser på under nästa mandatperiod!