UTVECKLA INFRASTRUKTUREN FÖR EN ENKLARE VARDAG

För många av oss som bor här i Österåker handlar vardagen om pendling, hämta och lämna på skola och förskola, skjuts till fritidsaktiviteter, ta sig till vårdcentralen eller att handla i våra butiker. Då måste vår infrastruktur fungera. Centerpartiet vill att vi gör det lätt att göra klimatsmarta val i vardagen samtidigt som vi förbättrar framkomligheten genom Åkersberga och gör det möjligt att bo och jobba i hela vår kommun.

Centerpartiet vill bland annat att:

• Det byggs fler infartsparkeringar med prioritet på Åkersberga tätorts östra och norra delar.
  • Takten i utbyggnaden av gång- och cykelvägnätet höjs.
  • Kommunen verkar för högre turtäthet och att anropsstyrd kollektivtrafik införs i kommunens mer glest befolkade delar.
  • Kommunen verkar för att tågen stannar i Österskär, Tunagård, Åkers Runö, Täljö och Rydbo för förbättrade pendlarmöjligheter.
  • Sjötrafikens potential nyttjas genom förbättrad trafik mellan skärgårdsöar och förbättrade kopplingar till våra grannkommuner och Stockholm.
  • Kommunen fortsätter arbetet för att förbättra framkomligheten genom satsningar på att nya stadsmiljöer byggs trygga och tillgängliga med hög grad av trafikseparering för ökad trygghet.
  • Stavalänken mellan Täljö och väg 276 byggs samtidigt som projekteringen av en fyrfilig lösning från Söra till Singö prioriteras, allt för att förbättra framkomligheten genom Åkersberga tätort.
  • Vi fortsätter arbetet med att utöka antal tillgängliga parkeringsplatser i centrala Åkersberga.