Österåker

Förbättrad infrastruktur

Många resor handlar om att få vardagen att fungera - till och från jobbet, hämta och lämna på förskola och skola, hälsa på vänner, inplanerade fritidsaktiviteter och handla. Det behövs därför en välfungerande stadsplanering för att både gång-, cykel-, bil- och godstrafik ska ha ett bra flöde. Vi behöver arbeta för att förbättra framkomligheten och ge möjlighet för fler att välja mer hållbara transportmedel.

För bussen behövs förbättrad linjedragning och turtäthet inom kommunen, men också till målpunkter utanför kommunen. Infartsparkeringar ska göra det enkelt att byta till kollektivtrafik för den som bor lite längre ifrån en station eller hållplats. Det ska vara bekvämt att resa kollektivt, med bra temperatur, wi-fi och laddningsmöjligheter på direktbussar och på Roslagsbanans tåg.

Vi vill förbättra cykelvägnätet och cykeln ska vara ett alternativ både för resor inom kommunen, men också utanför. Cykelbanorna ska underhållas året runt och vara belysta. Det ska vara säkert att cykla för barn och ungdomar till skola och till fritidsaktiviteter. Vi ser fördelar med att det finns separerade cykelbanor som inte blandas med annan trafik och Centerpartiet anser att cykeln ska ses som ett eget transportmedel i trafikplaneringen.

Entrén till Åkersberga, stations- och centrumområdet behöver ett lyft. Det ska gå att röra sig tryggt, säkert och enkelt från centrumområdet, över spåren, till perrongerna och till Järnvägsparken. Ett centrumområde som är trevligt med små butiker, caféer planeringar och bänkar.

Frågor som rör infrastruktur och kollektivtrafik kräver samverkan med stat och landsting eftersom ansvaret delas mellan kommunen och andra aktörer såsom Trafikverket, SL m.fl.

Kollektivtrafiken

• få fler att åka kollektivt genom bland annat införa separerade bussfiler, samt förbättra linjetrafik och turtäthet, fler direktbussar från större lokala knutpunkter för kollektivtrafik
  • förbättra lokaltrafiken och även tvärförbindelsena, inför anropsstyrd kollektivtrafik i de mer glestbefolkade delarna av kommunen
  • utveckla färjetrafiken för förbättrad trafik mellan våra skärgårdsöar men också för att knyta ihop Österåker med Stockholm