Att värna om barnens framtid: Varför Tidöpartiernas angiverilag hotar skolans roll
Att bli lärare är ett yrkesval jag gjort utifrån viljan att hjälpa barn och unga att utvecklas. Att ge dem god självkänsla, så att de har mod och kraft att blomma ut till sin fulla potential. Som lärare vill man skapa en trygg plats där samhällets framtid kan frodas. Tidöpartiernas förslag om en angiverilag slår sönder den platsen och gör skolan till ett hot istället för en oas för papperslösa barn och unga.
FN:s barnkonvention – som Sverige har skrivit under och inkorporerat i svensk lag – säger att vid ”alla åtgärder som rör barn, vare sig de vidtas av offentliga eller privata sociala välfärdsinstitutioner, domstolar, administrativa myndigheter eller lagstiftande organ, ska i första hand beaktas vad som bedöms vara barnets bästa”. Barnkonventionen fastslår också att alla barn har rätt till utbildning och hälso- och sjukvård. Det är alltså uppenbart att Tidöpartiernas förslag om en anmälningsplikt, där exempelvis lärare ska ange papperslösa barn, går stick i stäv med barnkonventionen.
Barn och unga har inte själva makten att välja om de ska vara papperslösa eller inte. Det är deras föräldrars beslut och vägval. Att ytterligare försämra situationen för papperslösa barn och unga, så att de inte kan gå till skolan eller uppsöka vård, är att sparka på en redan utsatt grupp som lever i stor osäkerhet och utan ett permanent hem.
Dessa barn och unga är också en del av sina klasser. Att skapa angiverilagar skapar inte bara otrygghet hos dessa individer utan också hos deras klasskamrater. Det riskerar att försämra tryggheten för hela klassen som kommer att känna oro för sina kompisar istället för att fokusera på sin kunskapsutveckling.
Jag undrar vilket samhälle Tidöpartierna vill se, och lära våra barn och unga att leva i? Jag vill se ett varmt, omhändertagande och öppet samhälle, men det som nu växer fram riskerar att bli kallt, hårt och utestängande. Jag vill lära mina elever om empati. Inte om angiveri.
I lärarrollens yrkesetik ingår att alltid utgå från elevens bästa, alltid bemöta eleverna med respekt för deras person och integritet, samt att skydda varje individ mot skada, kränkning och trakasserier. Som lärare ska jag verka för en förtroendefull relation med eleverna. Detta står tydligt i strid med angiverilagen, där lärare istället för att utgå från eleven ska bli Migrationsverkets förlängda arm.
Liberalerna brukar kalla sig själva ideologiska vakthundar gentemot Sverigedemokraternas inflytande i Tidösamarbetet. Den ”liberala vakthunden” gläfser förvisso om en luddig formulering i Tidöavtalet om att undantag kan göras. Hittills har vi dock lärt oss att vakthunden låter en del, men att när väl husse och matte Moderaterna och Sverigedemokraterna säger ”fot” så rättar den lydigt in sig i ledet. Och i de nyligen utfärdade utredningsdirekten utesluts inga verksamheter på förhand från Tidöpartiernas angiverilag.
Både jag och kollegorna i Liberalerna kallar oss liberala. Jag hoppas att Liberalerna denna gång vågar stå upp för våra liberala värden. En angiverilag mot barn är nämligen allt annat än liberal.
Patrik Buddgård (C), gymnasielärare och distriktsordförande för Centerpartiet Stockholms län