Vabruari är här

Februari, för småbarnsföräldrar mer känt som Vabruari, är årets sjukaste månad. 2016 slog sjukfrånvaron i taket då 100 000 fler sjukdagar togs ut än föregående år. Nu är det snart dags igen så var beredd.

Men det finns saker att göra för att minska smittorisken. Tänk på:

• Att tvätta händerna
  • Att använd engångsnäsdukar
  • Att äta bra mat

sol-has-bg

Ett av de mest effektiva sätten att undvika vabruari är att vistas mer utomhus. Så förlägg lek och bus med barnen ute, där är smittorisken inte lika stor."

- Christine Lorne, sjuksköterska och landstingskandidat för Centerpartiet i Stockholms län

tillgänglig vård när du behöver

När barnen blir sjuka är allt som oftast lösningen att låta kroppens eget immunförsvar göra jobbet. Men förr eller senare kan det komma tillfällen då du är i behov av att uppsöka vård. Då ska den finnas nära till hands, på en tid som passar dig. Det är du som patient som ska vara medelpunkten när det handlar om vård. Vården ska utformas efter dig och dina behov, inte tvärtom. Vi vill att du ska kunna bestämma mycket mer över din vård än vad du kan idag. Eftersom alla människor är unika och har olika behov, känns det också självklart att alla människor ska kunna välja mer själva.

Vi i Centerpartiet vill att vården ska finnas tillgänglig för dig, när du behöver den. Därför vill vi:

• Att vårdcentralen ska finnas tillgänglig när du som patient eller anhörig behöver den.
  • Utveckla, bygga ut och förläng öppettiderna på befintliga närakuterna.
  • Öppna fler närakuter så att vården kommer närmare dig, oavsett var du bor i länet.
  • Att röntgen och labb ska finnas på alla närakuter.
  • Stärka det förebyggande arbetet inom hälso- och sjukvården.
  • Det ska bli enklare att använda digitala tjänster i vården, både för patienter och personal.

Våra landstingskandidater

${contact.name}
Christine Lorne
"Vårdpersonalens arbetsmiljö måste ses över om vi ska få en fungerande sjukvård."

Bli medlem i Centerpartiet