Täby

Cykel

Centerpartiet är med i Alliansarbetet och påverkar. Vi har tillsammans beslutat att fram till år 2017 årligen satsa 10 miljoner kronor till att bygga, förbättra och utveckla våra cykelvägar i Täby kommun.

Cykeln ska betraktas som ett eget trafikslag

Centerpartiet går till val på en regional cykelförhandling för att bygga klart Stockholms cykelvägnät till senast 2025.

Centerpartiet i Stockholmsregionen anser att det nu krävs en ordentlig satsning på att faktiskt bygga klart cykelvägnätet. När Stockholms läns landsting blir region 1 januari 2019 blir det vi 1 Stefan Gössling https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0921800915000907 ,Cykelfrämjandet m.fl. som tar över ansvaret för Trafikverkets regionala anslag, den så kallade länsplanen. Vårt förslag är att dagens svagt organiserade och underfinansierade satsningar ersätts av samordnad utbyggnad, snabbcykelled för snabbcykelled.

När Stockholms läns landsting blir region bör mer resurser styras till genomförandet av regionala cykelplanen, men det behövs sannolikt även pengar från Nationell plan.

Genom förhandlingen bör kommuner, landsting och stat komma överens om ett bindande avtal om en sammanordnad utbyggnad av de viktigaste regionala cykellederna till 2025, där kostnaderna fördelas mellan parterna men utbyggnaden sker samordnat. En del av finansieringen kan vara ändringar i trängselskatten, exploateringsintäkter genom lägre p-tal med mera.

Regionala cykelplanen, 2014: https://www.trafikverket.se/contentassets/82bcf581e8384f01864fad34c66f71e2/regional- cykelplan-stockholm.pdf

Cykelbilder

Cykel

AN elcykel