Täby

Dagvatten

Våtmarker i form av öar gjorda av bl a petflaskor

Täby är först i Sverige med att ha våtmarker i form av "öar"

Täby kommun och alliansen satsar på miljön. Vi har länge varit duktiga på dagvattenhantering.

Vi har många fina exempel runt om i kommunen där vi också har gjort lite extra i samband med att vi anlagt dagvattenreningsanläggningar såsom övervintringsplatser för groddjur, lekplatser för en sällsynt trollslända mm. Detta tack vare vår eldsjäl och dagvattenansvarig på Stadsbyggnadskontoret på kommunen, Andreas Jacobs.

Hans engagemang har nu lett till att vi idag tar ett steg till!

Vi kan nu som första kommun i Sverige presentera våtmarker i form av öar i Rönningesjön. De ersätter det tidigare kemiska reningsverket och ger dessutom bättre reningseffekt. Öarna som växterna planteras på är gjorda av återvunnen PET-plast.

Investeringen är ca en halv miljon. Det sparar vi på bara 1 år. Det är nämligen vad det tidigare reningsverket kostade årligen. Denna nya lösning är inte bara en ny miljövänlig teknik utan är också i stort sett underhållsfri. Vi låter naturen göra jobbet!

Det är med glädje vi nu kan konstatera att vi är miljövänliga samtidigt som vi faktiskt sparar pengar. Det är så vi visar att det lönar sig att satsa på miljön.

Förhoppningsvis kommer vårt initiativ här i Täby sprida sig runt om i landet och jag tror också att denna plats kommer att bli ett nytt utflyktsmål för många Täbybor och inte minst för våra förskolor och skolor.

Som ett extra plus är det också skyddade häckningsplatser åt fåglar.

Flytande våtmarker

Flytande våtmarker _ Rönningesjön