LP-kontakten - Eldsjälar som gör skillnad

Centerpartiets Ann-Christin L Frickner och Liberalernas Eila Bromme besökte LP-kontakten i deras nya lokal på Arkadstigen.

Lokalen har man fått tillgång till genom ett samarbete mellan Väsbyhem och Hyresgästföreningen som generöst har delat med sig för att stödja verksamheten. I dörren möttes de upp av verksamhetschefen, Roger Ranta som visade runt och berättade om verksamheten.

Till LP-kontakten kommer människor med beroendesjukdomar och hemlösa för att värma sig, få något att äta och någon att prata med. Maten får man ifrån ett antal restauranger i Väsby som ställer upp och skänker ny- och vällagad mat varje dag. Den aktuella dagen är det Mammas gatukök som har skänkt maten och lokalen fylls snabbt av doften av pommes frites och grillat.

En dag i veckan kommer en frisör dit och ställer upp med en hårklippning och inom kort kommer en sjuksjöterska för att lägga om sår och ge enklare vård på plats.

I verksamheten arbetar Roger Ranta och en volontär, förhoppningen är att inom kort kunna utöka styrkan med ännu en volontär för att dels avlasta och dels möjliggöra ännu generösare öppettider.

LP-kontaktens verksamhet är oerhört betydelsefull för väldigt många väsbybor som hamnat i en utsatt livssituation och där människor som ställer upp och finns till hands behövs mer än någonsin. Det är eldsjälar som Roger med flera som är skillnaden mellan ett kallt samhälle och ett samhälle där gemenskap och omtanke får jordmån. Från Centerpartiet är vi tacksamma för att ha fått möjlighet att besöka verksamheten och vi skickar all styrka och en stor eloge för det arbete som LP-kontakten och andra eldsjälar i Väsby lägger ner för att ge människor hopp om en bättre morgondag.