Centerpartiet delar ut Guldklöver till För ett tryggare Väsby

Guldklövern är en utmärkelse från Centerpartiet som tilldelas personer, organisationer eller företag som gör extraordinära insatser. På tisdagen delades den ut till vuxenvandringsgruppen För ett tryggare Väsby tillsammans med en ekonomisk gåva bestående av 5 000 kronor för att finansiera kostnader i verksamheten.

I en tid då många Väsbybor upplever en ökad oro, är vuxenvandringsgruppen
För Ett Tryggare Väsby (FTV) värda att uppmärksammas och uppmuntras för sin fina frivilliga insats.

Genom att vara närvarande där våra ungdomar samlas på gator och torg gjuter FTV olja på vågorna med sin medmänsklighet, sin omtanke och sitt lugn.

Därför tilldelar Centerpartiet i Väsby gruppen För Ett Tryggare Väsby 2019 års pris Guldklöver på 5 000 kr.

- Situationen med ökande otrygghet i Centrala Väsby leder till att många människor drar sig för att vistas i området, säger Centerpartiets ordförande i Väsby, Anders Carne. Det riskerar i sin tur att ge ytterligare spelrum för kriminella gäng och utvecklas till en än mer negativ utvecklingsspiral. Därför är insatser som För ett tryggare Väsby så viktig. Genom att öka närvaron av vuxna på gatorna kan vi ta tillbaka vår stad.

Hos vandringsgruppen är man glada för utmärkelsen och hoppas att det ska leda till att fler vill bli medlemmar

- Det är otroligt roligt att vårt arbete uppmärksammas, säger gruppens initiativtagare, Tomas Söderberg. Det här är en fight vi måste ta tillsammans. Vi vill att alla, ung som gammal, kvinna som man ska kunna känna sig trygga i vår kommun.

Pengarna har gruppen beslutat skänka vidare.

- Vi är en frivillig organisation och kommer att skänka dem vidare till Roger Rantas verksamhet för hemlösa och missbrukare. Roger jobbar ju även han för att göra kommunen tryggare för alla men behöver verkligen alla pengar han kan få för att hjälpa de utsatta så det var ett beslut vi tog direkt, säger Tomas Söderberg.

Engagera dig för ett tryggare Väsby!

Vuxenvandringsgruppen För ett tryggare Väsby organiseras via Facebookgruppen med samma namn. Medlem blir man genom att ansöka via Facebookgruppen och svara på ett antal frågor. När man blir godkänd som medlem inbjuds man att delta i gruppens evenemang.